Der mangler ikke power i 2026-udgaven af Panigale V4 R, homologeringsmodellen for Ducati’s deltagelse i Superbike-VM, som netop er blevet præsenteret. Specifikationerne siger 218 hk ved 15.750 o/m, hvilket bortset fra 250 ekstra omdrejninger er det samme som forgængeren lavede.
Men ifølge Ducati leverer 2026’eren et boost på 4 hk fra 4000 o/m til det røde felt samt 7 procent mere moment ved 6000 o/m. Overordnet 114,5 Nm mod før 111,3, begge ved 12.000 o/m. Med racerudstødning vokser effekten til 235 hk, og den øges til 238,5 hk, hvis der hældes specialolie fra Ducati Corse på V4-motoren.
Gearkassen får nu MotoGP-skiftemønster med frigear under 1. gear i stedet for det traditionelle mellem 1. og 2., hvilket skal forhindre, at man rammer frigear ved et uheld. Selvfølgelig har modellen tovejs quickshift plus alt tænkelig elektronik inklusive Ducati’s forudseende Vehicle Observer Strategy.
Den vigtigste forandring på R-modellen er dog, at den nu er baseret på 7. generation af Ducati’s Superbike-serie. Hvilket først og fremmest vil sige, at en toarmet svinggaffel har afløst forgængerens monoarm. En løsning, der sparer vægt, men som især giver køreren en bedre føling med underlag og greb ved ekstreme nedlægningsvinkler.
De efterhånden uundgåelige winglets i siderne er til gavn stabiliteten i hurtige sving vokset i størrelse, og de suppleres nu af en spoiler på kåbeunderdelen. Ducati lover 25 procent større downforce ved 270 km/t.
Og apropos høje hastigheder: Topfarten er angiveligt 318,4 km/t – og 330,6 km/t med racerudstødning. Den nye Panigale R, der vejer 186,5 kg uden benzin, ventes at lande i butikkerne i november.