Next Generation-regler i Supersport-VM åbner for seks nye mc-modeller

FIM har givet reglerne for WSSP en grundig opdatering for at gøre klassen mere attraktiv og tidssvarende. Kort før jul kom et udkast til de nye regler, hvor en lempelse af kubikgrænserne på 600/675/750 kubik for henholdsvis 4-, 3- og 2-cylindrede racere er den største ændring.

I det såkaldte “Supersport Next Generation”-reglement tillades større slagvolumen – til gengæld balanceres motorcykelmodellernes præstationer med bl.a. luftbegrænsere, elektronisk omdrejnings- og momentbegrænsning samt vægt. For alle gælder som udgangspunkt en minimumsvægt inklusive kører i fuld mundering på 242 kg.

Med det nye regeludkast er 12 forskellige motorcykler godkendt til klassen, og blandt de nytilkomne finder vi den 2-cylindrede Ducati Panigale V2 på 955 kubik, MV Agusta F3 800 og F3 Superveloce 800, de 4-cylindrede Suzuki GSX-R 750 og Kawasaki ZX-6R 636 samt Triumph Street Triple 765 RS med tre cylindre.

Nogle vil sikkert undre sig over at se den britiske streetfighter selskab med kåbeklædte Supersport-racere. Reglerne kræver, at motorcyklens silhuet bevares med en tolerance på +/- 8 mm, og eftermontering af kåbe tillades ikke. Men måske figurerer Street Triple RS rent proforma på listen over mulige motorcykler i Next Generation-udkastet, mens vi venter på, at Triumph annoncerer en Daytona 675-efterfølger med 765-motoren til masseproduktion. Forklaringen kan også være, at der er formaliteter, som skal bringes på plads i forhold til Triumph’s engagement som motorleverandør i Moto2.

Forhåbentlig vil de nye regler øge interessen for en klasse, der absolut trænger til fornyelse. Yamaha har vundet Supersport-VM de seneste fem år. Alle løb i 2021-sæsonen på nær ét blev vundet af en R6 – undtagelsen var Raffaele de Rosas sejr i Indonesien på Kawasaki’s aldrende ZX-6 R, hvis FIM-homologering udløb med udgangen af 2021.