Bike prøvekører Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Fans verden over fik et granatchok, da Harley-Davidson meddelte, at en adventure-bike var på vej fra det traditionsrige amerikanske mærke. Men som sidste års lancering af elmotorcyklen LiveWire mere end antydede, blæser der nye vinde over there i Milwaukee, og paletten af mere eller mindre old school cruisere og touringmaskiner får følgeskab af nye motorcykelkoncepter. Bl.a. med den nyudviklede Revolution Max-motor, V2’er, og her er allroaderen Pan America 1250 den første model i produktion.

Vi har tilbragt en testdag med den topudstyrede variant, Pan American 1250 S, og den umiddelbare vurdering er, at de toneangivende mærker i eventyr-klassen hellere må tage denne nye konkurrent alvorligt – for her er on- og offroad-kompetencer på alle fronter.


V2-motoren med 60 grader mellem cylindrene har en krumtap med 30-graders forsætning, så den trækker og lyder som en 90-graders V2. 1252-kubikkeren vrider 152 hk og 128 Nm af sig, og kræfterne leveres via en omfattende elektronisk styring, som omfatter nedlægningsafhængig traction- og wheelie control plus en stribe motorprogrammer fra Street, Rain og Sport til Offroad i to niveauer (Soft/Firm).

I Street serveres kræfterne med en blødhed og smidighed, som leder tankerne i retning af BMW’s ShiftCam-bokser. Omvendt er Sport-mode så aggressivt, at kæden (ja, ikke noget remtræk her!) hopper og hakker, når man cruiser gennem bymæssig bebyggelse. Når der så er fri bane, og der gasses til, trækker den til gengæld som en stor KTM Adventure eller Ducati Multistrada – og snerrer som en superbike fra Bologna op til de maksimale 9500 o/m. Vidt forskellige karakteristikker, som bl.a. skabes af motorens elektronisk styrede, trinløst variable timing af både indsugnings- og udstødningsknasterne. 

Dæmpningen i den semiaktive Showa-affjedring følger det valgte motorprogram, og i Sport er Harley’en med på den værste på de snoede landeveje. Stellet, som består af en rørgitterkonstruktion for og bag med motoren som bærende midtpunkt, er vridningsstabil, men giver samtidig klart feedback om underlaget. Og apropos stabilitet: Teststrækningen gav mulighed for at afprøve Pan America ved topfart. Ved 226 speedometer-km/t, hvor elektronikken stopper festen, ligger den klippestøt, og man sidder i glimrende læ bag den kantede plexirude. Trygt og godt, ligesom Brembo-bremserne med radialmonterede monoblok-calipere, 320 mm-skiver og kurve-ABS.

Pan America føles kompakt, selv om en full size adventure-bike naturligvis har en vis pondus, men den opleves samtidig relativt let, trods den fuldtankede vægt på officielt 258 kg. Sædehøjden på 869 mm i det laveste af de to stillinger kan være en udfordring, men S-modellens elektroniske affjedring kan udvides med en adaptiv ridehøjde-funktion, som automatisk sænker affjedringen for og bag, når man stopper op, f.eks. for rødt lys – og af sig selv hæver den, når man kører igen. Nærmest umærkeligt og samtidigt for og bag (i modsætning til de pimpede baggers, vi sommetider ser rejse først forenden og så bagenden, når der er tirsdagstræf.  

Også i terræn forventer Harley-Davidson, at Pan America kan matche konkurrenterne – eller måske mere endnu. Ved dagens testkørsel i et krævende offroadmiljø med mere eller mindre fremkommeligt underlag var det i hvert fald ikke motorcyklen, der satte begrænsningerne.


De to motorprogrammer Offroad og Offroad Plus dækker glimrende kunde-spektret fra terræn-novicer til hardcore offrødder, og biddet i det løse underlag klares af de grove Michelin Anakee Wild-knopdæk, der, ligesom egerhjulene til montering af slangeløse dæk, fås som originalt ekstraudstyr.

Ja, Pan America ser lidt mærkelig ud med sin betuttede, stumpe næse, profileret af kvartkåben, der med sin form og sit lygtedesign minder om touring-damperen Road Glide. Men det er helt bevidst, at Harley-Davidson har skabt en adventure-bike, der ikke har det samme ørnenæb som alle de andre højbenede – uanset om de kommer fra Europa eller Japan. Den højbenede Harley er sin egen – hele vejen igennem. 

Læs prøvekørslen af Pan America 1250 Special i Bike nummer 3/2021, der er på gaden den 3. juni.