Vi så HP4 Race første gang på EICMA-udstilllingen i november, men nu afslører BMW omsider de tekniske data. Og vi kan roligt sige, at tyskerne er gået til ekstremer på denne trackday-model, der ikke kan indregistreres til kørsel på offentlig vej. Med en fuldtanket vægt på 171 kg er denne nye eksklusive variant af BMW S 1000 RR lettere end racerne i Superbike-VM og kun marginalt tungere end en fuldblods MotoGP-maskine. Den vilde vægtbesparelse er opnået med ødsel brug af kulfiber. Boksrammen i det lette kunststof vejer blot 7,8 kg, og hjulene i samme materiale er 30 procent lettere end smedede aluhjul i samme dimensioner. Kåbe, skærme og diverse dæksler er selvfølgelig i carbon, men tanken og den forstærkede svinggaffel med underliggende stræber er dog i aluminium.
Den i forvejen hypereffektive motor er gjort ekstra omdrejningsvillig og yder 215 hk ved 13.900 o/m. Den maksima moment hedder 120 Nm ved 10.000 o/m. Motorens maksimale omdrejningstal er øget fra S 1000 RR’ 14.200 o/m til 14.500 o/m. Udvekslingerne er optimeret i close ratio-gearkassen, og der medfølger forskellige kædehjul (både forreste og bageste).
Affjedringen er Öhlins’ fineste med en FGR 300 upside down-gaffel for og en TTX36GP-dæmper bag. Bremserne fra Brembo er på samme niveau med bl.a. forniklede monoblok-calipere på forhjulet. Elsystemet er lettet, og et cockpit med datalogger fra 2D samt justerbar motorbremse, traction- og wheelie control samt pitlane-begrænser er standard.
BMW HP4 Race håndbygges i en serie på blot 750 eksemplarer. Vi kender ikke prisen – men hvis du er nødt til at spørge, har du næppe råd.