Med R 12 S udvider BMW deres Heritage-program i form af en hyldest til den ikoniske R 90 S, som i 1973 satte nye standarder for BMW – både med 67 hk og en topfart på 200 km/t og i forhold til køredynamik.
Samtidig understregede tyskernes daværende chefdesigner Hans A. Muth de sporty ambitioner i formsproget med den markante styrkåbe. Nyskabende var også lakeringen med sølvgrå base og støvet overgang til sort (med guld-staffering) eller Daytona-orange (med rød staffering). Finesser, der gjorde modellen til et hit blandt køberne.
R 90 S fik dog også succes i racer-sammenhæng. F.eks. ved Production TT på Isle of Man, hvor Hans-Otto Butenuth og Helmut Dähne vandt i 1976. Samme år vandt Steve McLaughlin desuden det prestigefyldte 200 Miles of Daytona, og hans teamkollega Reg Pridmore blev den første AMA Superbike-mester nogensinde med BMW’en.
2025-fortolkningen R 12 S baserer sig på den nye generation af retroserien R nineT, som sidste år blev introduceret med R 12 og R 12 nineT.