Den mest sportslige: Ducati Multistrada V4 Pikes Peak

Motorcykler må ikke længere deltage i det legendariske Pikes Peak International Hill Climb, efter at den firedobbelte vinder Carlin Dunne forulykkede fatalt i 2019. Amerikaneren var på en forserieudgave af Ducati Streetfighter V4 på vej til sejren i løbet, som køres på 20 kilometer snoet asfalt i Rocky Mountains, da han mistede herredømmet over motorcyklen. 

Formentlig i respekt for Dunne kom der aldrig en Streetfighter V4 Pikes Peak fra Ducati, men vi har ham i tankerne i dag, hvor Ducati traditionen tro topper Multistrada-programmet med en Pikes Peak-version. 

Den mest sportslige Multistrada nogensinde drives ligesom sine søstre af den 170-hestes Granturismo-V4 på 1158 kubik, men elektronikken er udvidet i retning af sport. Bl.a. med tilføjelsen af et Race-mode og mere dynamisk afstemning af de øvrige programmer, wheelie control’en og den tovejs quickshifter. 

Standardudgavernes 19”-forhjul er afløst af et mere styrevilligt 17”. Fælgene i smedet aluminium (som er 2,7 kg lettere end Multistrada V4 S’ens) er skoet med sportsdæk, og geometrien i den korte aluramme er trimmet til det mindre forhjul og en mere sportsbetonet kørestil. Baghjulet er ophængt i en monoarm i stedet for søstermodellernes toarmede svinggaffel, og affjedringen håndteres kompetent af Öhlins-komponenter med semiaktiv Smart EC 2.0-elektronik.

På forhjulet har Pikes Peak-modellen ligesom Multistrada V4 S 300 mm-skiver og Brembo’s Stylema-calipere, men de effektive monoblok’ere er her bestykket med klodserne fra Panigale V4. Kurve-ABS’en er også mere dynamisk afstemt.

Akrapovic-udstødningen i titanium med varmeskjold og potteende i carbon, diverse dæksler og detaljer i samme lette fiber og kåbens lave, tonede glas understreger sammen med lakeringen og grafikken fra MotoGP-raceren GP21 den sportslige fremtoning på Pikes Peak, som er 4 kg lettere end Multistrada V4 S. 

Kørestillingen er der også mere fart på med et lavere og smallere styr samt fodhvilere, der er placeret længere tilbage og højere oppe, hvilket også gavner frihøjden i sving.

De hvide nummerfelter på kåbens sider kan passende dekoreres med et par 5-taller. Til ære for Carlin Dunne.

Annonce

Annonce