Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
Lidt mere end et år efter Michele Pirros første test af V21L-prototypen på Misano, er produktionen af Ducati’s elektriske racere til Enel MotoE-VM i gang. Monteringsarbejdet startede i december, og de 23 elmotorcykler vil være klar i midten af februar.
Ud over de 18 el-racere, der stiller til start, bygges der fem reservemotorcykler. Hver prototype er samlet af specialuddannede Corsa-teknikere i Ducati’s MotoE Racing-afdeling, og arbejdet er udført med samme præcision og opmærksomhed på detaljer, som når der bygges en MotoGP-racer.
Efter et år med udvikling og testkørsler, foretaget af Michele Pirro, Alex De Angelis og Chaz Davies nærmer Ducati MotoE-projektet sig det øjeblik, hvor cyklerne for alvor skal på banen. Den første test med 2023-sæsonens kørere og teams afvikles på Jerez i dagene 6., 7. og 8. marts i Jerez. Herefter følger tre testdage den 3., 4. og 5. april på Montmelò-banen udenfor Barcelona.
MotoE-kalenderen fordeler sig over otte GP’er med to løb pr. weekend, begge om lørdagen. Efter sæsonstarten i Frankrig midt i maj vil MotoE-VM være på programmet ved alle de følgende europæiske løb med finale ved Misano-GP’et i september.