Her er noget til ønskesedlen, hvis du er en sand Ducati-racerfan: Den italienske fabrik fejrer VM-titlerne i Supersport, Superbike og MotoGP med eksklusive replikaer af cyklerne, som blev kørt af Verdensmestrene Bagnaia, Bautista og Bulega og af nummer 2 og 3 i MotoGP: Martin og Bezzecchi.
Ingen motorcykelproducent har før været i stand til at vinde VM-titlerne i MotoGP og WorldSBK to år i træk. Et drømmeresultat, som blev fuldendt af WorldSSP-titlen og 2.- og 3.-pladserne i MotoGP. Disse triumfer lever videre i fire Panigale V4 og en Panigale V2 produceret i begrænsede og nummererede serier og gjort unikke af kørernes originale autografer på tankene.
Specialmodellerne fremstår i farve og grafik, som vi kender det fra henholdsvis Desmosedici GP-racerne kørt af Francesco Bagnaia, Jorge Martin og Marco Bezzecchi, Alvaro Bautistas Panigale V4 R fra Superbike-VM og Nicolò Bulegas Panigale V2. De fem replikaer bærer selvfølgelig startnumrene fra de respektive kørere: Pecco Bagnaias 63, Álvaro Bautistas 19, Jorge Martíns 89, Marco Bezzecchis 72 og Nicolò Bulegas 11.
Bagnaias 2023 World Champion-replika er inspireret af 2024-sæsonens mest eksklusive farve, Ducati Yellow, som Peccos Desmosedici GP optrådte i på Misano. Den bygges i 263 eksemplarer.
Bautistas 2023 VM-replika bærer samme 748-gule, som spanieren flashede på Misano og i løb 2 på Jerez. Grafikken er akkurat, som da Bautista vandt sin anden VM-titel i træk på Jerez. Ligesom spanierens racer har WSBK-replikaen tank i børstet aluminium, kulfibervinger og lysegrå Marchesini-fælge i smedet aluminium. Produktionen er begrænset til 219 enheder.
Jorge Martin-varianten i Prima Pramac-teamets hvid/lilla-lakering har kulfiberforskærm og bygges i 189 enheder, mens Bezzecchi-replikaen i Mooney VR46-gul/sort er begrænset til 72 styk.
Disse fire Panigale V4’ere er baseret på S-modellen, men er toppet op med Ducati Performance-stumper såsom STM-EVO SBK-tørkobling og en gadegodkendt Akrapovic-udstødning, som er 2 kg lettere end standardmodellen. Bremserne er forbedret med Brembo’s Stylema R-calipere og MCS-hovedcylinder med fjernjustering. Fodhvilerne fra Rizoma er CNC-fræste og fuldt justerbare. Kåbeglasset er af den høje racer-slags, og rundt omkring myldrer det med kulfiber: På udstødningen, det åbne koblingsdæksel, generatordækslet, monoarmen, bagskærmen og forbremsens lufttragte. Alle Panigale V4 Replica-cyklerne har desuden GPS-styret laptimer, der gør det muligt at se omgangstider og mellemtider taget på banen.
Bulegas VM-replika er i den rød/sorte-lakering, som året igennem sås på Aruba.it-raceren i Supersport-VM. Der bygges 111 eksemplarer af Panigale V2’eren, som er optimeret med Öhlins-affjedring og -styrdæmper. En Akrapovic-udstødning øger den maksimale effekt med 2,5 procent, det maksimale drejningsmoment med 2 procent og bidrager sammen med Li-ion-batteriet til en vægtbesparelse på 5 kg. Også her er der Rizoma-fodhvilere, der er justerbare og CNC-fræste i aluminium. Samt for- og bagskærm, kædeskærm, koblings-, bagdæmper- og monoarm-dæksel i kulfiber.