Ducati Panigale V4 SP2: Den ultimative banecykel

Hvis ikke en standard Panigale V4 S er eksotisk nok for dig, frister Ducati nu med denne nye SP2-udgave. Sport Production-modellen baserer sig på den netop opdaterede V4 S, hvilket vil sige, at der kommer 215,5 hk fra V4’eren på 1103 kubik, som bl.a. har fået højere udveksling i 1. og 2. gear samt en udvidet elektronik-pakke, som både gade- og trackday-kørere får glæde af. Hertil kommer naturligvis Öhlins’ elektronisk styrede affjedring.

Men det er detaljerne, der gør SP2 unik. Forgaflens øveste bro er CNC-fræset og har dit eksemplars nummer indgraveret (der bygges et begrænset antal). Forskærmen, kåbens winglets og hælpladerne på de ligeledes CNC-fræste og justerbare fodhvilere fra Rizoma er i carbon, og det samme er fælgene. Den slags pynter, men du mærker også straks den 1,4 kg lavere uaffjedrede vægt og hjulenes reducerede masse, når der skiftes retning, accelereres og bremses. Ducati taler om 26 procent mindre inerti på forhjulet og 46 procent mindre bag.

Netop bremserne er opgraderet med R-udgaven af Brembo’s Stylema-calipere med ventilerede stempler, som er mere varmestabile ved vedvarende hårde indbremsninger, og bremsemasteren er Brembo’s MCS 19:21 med justerbar progressivitet – her med justering af grebets afstand fra styret via et kabel og en drejeknap i venstre styrside. 

Koblingen er en herligt raslende, tør STM-EVO SBK, som kan nydes i aktion takket være det åbne carbondæksel, der følger med. Selv kæden er en specialitet – en slank 520, ligesom på en vaskeægte racer, der både sparer uaffjedret vægt og friktion. Den komplette elektronik er toppet op med GPS-styret lap timer, og Ducati’s Data Analyzer+ medfølger også.

Panigale V4 SP2 er en egoist-ting med solosæde, og den fås udelukkende i silkematsort “Winther test”-lakering, som vi kender det fra Superbike- og MotoGP-racerne, når de bliver testet uden for sæsonen. Som kontrast har den dog grafiske detaljer i rød, som lyser op. 

Prisen på Panigale V4 SP2, som med en tørvægt på 173 kg er 1 kg lettere end V4 S, afspejler eksklusiviteten: 648.490 kr.