Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
Det lignede et mediestunt, da Danilo Petrucci efter fyringen fra KTM’s Tech 3-team i MotoGP fik tilbudt at starte for den østrigske producent i årets Dakar-rally. Men italieneren, der har to MotoGP-sejre på sit cv, kan åbenbart godt finde ud af at køre offroad.
Efter en kaotisk start på ørkeneventyret, hvor Petrucci først blev forhindret at starte på grund af en positiv corona-test, men så efterfølgende blev testet negativ, har Dakar-debutanten i den grad demonstreret sin formået i sandet.
I onsdagens fjerde etape kom Danilo Petrucci i mål som nummer tre, men han fik efterfølgende en straf på 10 minutter for at have overskredet en hastighedsgrænse på en transportstrækning. Men da han torsdag startede i en gunstig position og fokuserede på at optimere sine roadbook-færdigheder, kørte italieneren sig op gennem feltet og tog sejren. Et stor triumf, som dog også involverede et intermezzo med en kamel.
– I dag var en ret lang dag. Jeg tog afsted i morges og besluttede, at jeg virkelig ville lære og forbedre min navigation, så jeg pressede ikke for hårdt på i begyndelsen. Efter et sving var der en stor klit med en gruppe kameler på den anden side. Jeg måtte lave en undvigemanøvre, da en stor kamel kom ind på strækningen, og selv om jeg prøvede at holde mig på hjulene over bump og kamelgræs, endte jeg med at styrte. Mit første styrt i dette Dakar. Herefter slappede jeg lidt af. De sidste 60 kilometer var udelukkende klitter, så jeg var meget omhyggelig der for at sikre mig, at jeg ikke fik ondt i min ankel, som jeg har skadet tidligere. Det har været en interessant og hård dag, men jeg har virkelig nydt det, sagde Petrucci efter etapen.
På fredagens sjette etape af Dakar følger mc-klassen samme rute, som bilerne kørte torsdag, så her vil Petrucci have nogle spor tilbage i sandet foran sig, når han åbner sin første rallyetape nogensinde.
Danilo Petrucci er teknisk set ude af klassementet efter at en defekt sikring til benzinpumpen tvang ham til at udgå tidligt i løbet. Men Dakar-rallyets særlige joker-regel gør det muligt for KTM-piloten at køre videre uden at opnå placeringer i den samlede stilling.