En hyldest til formel 1-legenden: Ducati Monster Senna

Ducati hylder nu Ayrton Senna med en limited edition Monster, der skal minde os om den brasilianske racerkørers ekstraordinære karriere. Den bygges i 341 eksemplarer, og det specifikke antal er en hyldest til legenden: 3 er antallet af MV-titler vundet af Senna i formel 1. 41 er antallet af sejre, han kørte hjem i den 4-hjulede motorsports fineste klasse.

Den særlige Monster i gul med grønne og blå detaljer blev i dag afsløret af Ayrton Sennas niece, Bianca Senna, Claudio Dominicali og Stefano Dominicali, CEO’er for henholdsvis hjælpefonden Senna Foundation, Ducati og Formula One Group, på Imola-banen forud for weekendens formel 1-grand prix.

Monster Senna-Ducati’en er naturligvis lakeret i farverne, vi husker fra F1-stjernens personlige hjelmdesign, men den adskiller sig samtidig fra standardmodellerne med en række eksklusive komponenter såsom fælge i smedet aluminium, som bl.a. er med til at reducere tørvægten med 4 kg til 175. Motoren er dog stadig Ducati’s Testastretta 11°-V2’er, som leverer 111 hk. Affjedringen er fra Öhlins og fuldt justerbar, og bremserne har Stylema-calipere fra Brembo, alunav på forhjulets skiber og avanceret ABS med kurvefunktion.

Sennas karakteristiske farver går igen på de sorte fælge, på bremsecaliperne og på den gadegodkendte Termignoni-udstødning i kulfiber. Også sædet, motorspoileren, og en unik grafik i instrumenteringen skiller sig ud på modellen, som har en plakette med eksemplarets nummer på den øverste gaffelbro.

Ayrton Senna var en af de første ejere af en Monster 900, men Ducati’s og Ayrton Sennas veje krydsedes for første gang i 1990, da Ducati’s daværende ejer Claudio Castiglioni, som var en passioneret fan af Senna, gav den tredobbelte verdensmester en 851 SP. I de følgende år indså Senna og Ducati, at de havde mange værdier til fælles, og da Aurton Senna så den nye Ducati 916, blev han helt fascineret af den, hvilket gav anledning til ideen om et samarbejde, som forenede Ducati-mærket og Senna-navnet. Således blev Ducati 916 Senna født – med en lakering, der var personligt valgt af Senna: En kombination af antracitgrå, matsort og rød, som blev ikonisk i de følgende år. 

Den særlige serie, begrænset til kun 300 enheder, blev annonceret af Ducati i marts 1994. Den tragiske ulykke, hvor Ayrton Senna mistede livet, fandt sted den 1. maj samme år – et par måneder før starten af produktionen af Ducati 916 Senna. Følgende møder mellem Ducati og Sennas familie overbeviste parterne om at gå videre med projektet til Ayrtons minde, og præsentationen fandt sted på udstillingen Tokyo Motor Show i 1994. 

Den første serie blev udsolgt på meget kort tid, og blev derefter fulgt op af yderligere to i 1997 og 1998 med farver valgt af Ayrtons bror, Leonardo Senna. Samarbejdet med Senna Brands blev genoptaget i 2014 med 1199 Panigale i en begrænset serie på 161 enheder – antallet af Grands Prix, som Senna deltog i – forbeholdt det brasilianske marked.

Annonce

Annonce

Screenshot