Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
I øjeblikket står alting stille på BMW’s motorcykelfabrik i Berlin. Men når samlebåndene igen begynder at rulle, tages også de første skridt til starten på produktionen af denne længe ventede R18, som lanceres til efteråret.
R18 er BMW’s første bokser i cruiserklassen, siden R 1200 C-modellen, som James Bond kørte i “Tomorrow Never Dies”, og denne gang går tyskerne all in for at ramme den rette stil. Men end nogen anden BMW-motorcykel trækker denne nyhed tråde til historiske modeller – både rent teknisk og designmæssigt. Her er teknik uden dikkedarer og fokus på det vigtigste – køreglæden med den store boksermotor som centrum.
Den mest væsentlige inspiration kommer fra BMW’s R 5 fra 1936, og de klassiske linier er smukt genfortolket med den sorte finish og hvide stafferinger. Designet er autentisk i metal med for- og bagskærme, sidepaneler og forlygtehus produceret i pladestål. Den dråbeformede 16-liters tank er hentet direkte fra R 5. Men kronjuvelen er selvfølgelig den nyudviklede boksermotor, der er baseret på de traditionelle luftkølede boksermotorer, som BMW Motorrad har brugt siden 1923.
1802-kubikkeren er den mest kraftfulde 2-cylindrede boksermotor nogensinde i en serieproduceret motorcykel med et drejningsmoment på 158 Nm og en effekt på 91 hestekræfter ved 4750 o/m. Motorkraften styres af køreprogrammerne Rain, Roll og Rock og sendes om til det brede baghjul via den blottede kardanaksel. Stabilitetsprogrammet ASC er også standard, og det samme er LED-lys og nøglefri start. Affjedringen har helt bevidst ingen elektroniske justeringsmuligheder, men bagdæmperen har dog justerbar dæmpning.
Fra start vil det være muligt at bestille en ”First Edition”. Denne specielle udgave kombinerer det klassiske R18-look med eksklusivt udstyr som speciel maling og specielle detaljer i krom samt diverse ”First Edition”-detaljer. Forventet pris: 369.900 kr.