Efter en ekstremt lang indflyvning præsenterer Triumph deres nye Tiger 1200 i ikke mindre end fem nye varianter. Tre 1200 GT med 19”-forhjul og to Rally-modeller med terrænvenligt 21”.
· Triumph Tiger 1200 GT: – Grundmodellen (ventes ikke at komme til Danmark)
· Triumph Tiger 1200 GT Pro: 20-liters tank. 19”-forhjul, fælge i støbt aluminium. 200 mm fjedervandring
· Triumph Tiger 1200 GT Explorer: 30-liters tank. Som GT Pro nærmest fuldt udstyret
· Triumph Tiger 1200 Rally Pro: 20-liters tank. 21”-forhjul, slangeløse egerhjul. 220 mm fjedervandring
· Triumph Tiger 1200 Rally Explorer: 30-liters tank. Som Rally Pro nærmest fuldt udstyret
GT-modellerne er til touring med asfalt som første prioritet – og Rally for dem, der vil frem i verden uanset vejens beskaffenhed. Begge fås i Explorer-version med ekstra lang aktionsradius.
Triumph er virkelig gået all in på den nye Tiger 1200, og alle fem versioner er flot udstyrede fra start. Vi nævner i flæng: 7” TFT-skærm, Brembo Stylema-calipere og intelligent Showa-affjedring med automatisk reguleret fjederforspænding bag.
Motoren har samme boring og slaglængde som den foregående Speed Triple 1200, men arbejder nu med Triumph’s såkaldte T-plane tændingsforskydning, der giver både trækket og lyden karakter. 1160 kubikmeter, 150 heste og 130 newtonmeter drejningsmoment. Cifre, der placerer Tiger 1200 mellem BMW 1250 GS i den ene ende og KTM 1290 og Ducati Multistrada V4 i den anden.
Den nye Tiger 1200 er 25 kg lettere end forgængeren, hvilket er en væsentlig reduktion. Lidt afhængig af hvordan man sammenligner, skulle den også være 17 kg lettere end BMW’s 1250 GS Adventure. Men Tiger 1200 er ikke ligefrem nogen letvægter, GT-versionen starter på 240 kg fuldtanket, og Rally Explorer Pro tipper skalaen til hele 261 kg – men altså med knapt 30 liter benzin på tanken.
Stellet er i aluminium, og cyklen minder generelt meget om lillesøsteren Tiger 900. 1200 og 900 er delvist udviklet parallelt og deler mange designtræk og tekniske løsninger. Triumph siger selv, at 1200’eren er som en 900 på steroider. Kun 10 procent tungere, men med 50 procent mere kraft! Explorer-versionerne er de mest avancerede og kan bl.a. prale af at have blind spot-detector udviklet i samarbejde med Continental. De har også styr- og sædevarme samt dæktrykmonitor som standard.
Her er priserne på Triumph’s nye Tiger 1200-serie:
· Triumph Tiger 1200 GT: 279.100 kr.
· Triumph Tiger 1200 GT Pro: 317.100 kr.
· Triumph Tiger 1200 GT Explorer: 338.500 kr.
· Triumph Tiger 1200 Rally Pro: 334.500 kr.
· Triumph Tiger 1200 Rally Explorer: 355.700 kr.