Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
Hvor hårdt kan man presse en standardmotorcykel udstyret med standarddæk? Svaret fandt vores MOTORRAD-kollega Karsten Schwers og en flok offroad-eksperter på toppen af El Circuito de los Seis Miles i Chiles Atacama-ørken – den højeste kæde af aktive vulkaner i verden, som omfatter Nevado Ojos del Salado og Nevado de Incahuasi.
Gruppen kørte på BMW R 1300 GS udstyret med Metzeler Karoo 4-dæk, og de passerede 6000 meter over havets overflade mindre end 24 timer efter, at de var startet ved i strandkanten. Den vanskelige opstigning, som var en ekstrem belastning for kørere, motorcykler og dæk, kulminerede på den berygtede nordside af Nevado Ojos del Salado, hvor ekspeditionen nåede 6006 meter på blot 19 timer og 22 minutter og i sidste ende nåede en maksimal højde på 6027 meter.
Kørerne, der var ombord på R 1300 GS’erne med Metzeler-dæk, var Salvatore Pennisi, Metzeler’s chef for Testing and Technical Relation, Christof Lischka, udviklingschef hos BMW Motorrad Development, Michele Pradelli, der er italiensk ekstrem enduro-mester og tester for det italienske magasin InMoto samt altså Karsten “Top-tester” Schwers fra MOTORRAD i Tyskland.
En ekstrem udfordring fra både et teknologisk og menneskeligt synspunkt. Nevado Ojos del Salado udsatte motorcykler, dæk og ryttere for en meget hård test under ekstreme forhold. Den tynde luft over 5000 meters højdekrævede perfekt elektronisk styring af benzinindsprøjtningen, mens Metzeler-dækkene skulle klare terræn af alle slags – stenet jord, grusveje, endeløse sandflader, men også sne og is.
Deltagerne i ekspeditionen skulle yde en betydelig fysisk og mental indsats. Ikke mindst fordi “bjergbestigningen”, der startede fra Bahia Inglesa, en by beliggende nær havnen Caldera ved Stillehavet i Atacama-regionen, blev gennemført på mindre end 24 timer og derfor krævede omhyggelig og trættende akklimatisering i de forskellige base camps i forskellige højder i dagene forud for ekspeditionen. Over 5000 meter kommer man ind i et ugunstigt miljø for mennesker. Temperaturerne er lave, omkring -10°C i løbet af dagen og op til -20°C om natten, og iltniveauet er lavt.
Alle ekspeditionsdeltagere gennemgik forud for eventen målrettede medicinske tests på Kore University of Enna i samarbejde med Provincial Health Authority of Enna. Man udførte endda en “generalprøve” på Sicilien, hvor Etna, som er den højeste aktive vulkan i Europa, var den perfekte location til ekstrem højdesimulering.
Glæd dig til at læse den fulde artikel fra Chile-ekspeditionen i et kommende nummer af Bike powered by Motorrad.