Skal fremtidige Harley-kørere til at finde pap og tøjklemmer frem? Nej, heldigvis ikke. Lyden af den store V2-motor fra et par sparsomt dæmpede potter har hidtil været en væsentlig del af identiteten, når man kørte Harley, men nu arbejder den amerikanske producent på en serie el-drevne motorcykler, der blot afgiver en mere tyst, men stadig unik sound – nærmest som et jetfly. Projektet kaldes LiveWire, og som en del af virksomhedens kundedrevne produktudvikling vil motorcykelkørere, i første omgang i USA, blive inviteret til at køre på den nye motorcykel og give feedback, for derigennem at bidrage til udviklingen af Harley-Davidson’s første el-motorcykel.
El-motorcyklen er endnu ikke klar til salg, og formålet med Project LiveWire er at finde ud af, hvad motorcykelkørere mener om den nye motorcykel, og hvilke forventninger de har til en Harley-Davidson el-motorcykel.
– USA har altid haft noget særligt omkring det at genopfinde produkter, siger Matt Levatich, President og Chief Operating Officer, Harley-Davidson Motor Company. – Og Harley-Davidson har faktisk genopfundet sig selv mange gange, når vi kigger tilbage, og altid med udgangspunkt i vores motorcykelkunders behov. Project LiveWire er endnu et stærkt kundeorienteret projekt.
Project LiveWire Experience inviterer kunder til at få en prøvetur, give feedback og komme ind bag historien om den nye el-motorcykel. Også dem der ikke kører motorcykel, har muligheden for at opleve Project LiveWire med Jumpstart – en simuleret køreoplevelse.
En 2014 USA Tour – der starter med en tur på Route 66 – vil nu og resten af 2014 besøge mere end 30 Harley-Davidson-forhandlere i USA. I 2015 fortsætter Project LiveWire Experience i USA og kommer herefter til Canada og Europa.
– Harley-Davidson har med succes genopfundet mange modeller de senere år, og det er den platform, som projektet bygger videre på, fortæller Levatich.
– Inden for bare de sidste fem år har vi vist, at vi kan komme meget bredere ud og nå meget forskellige kundetyper, og vi har også fået en ny tilgang til produktudvikling og produktion. Det har resulteret i nye, banebrydende motorcykler som f.eks. Project Rushmore, Street 500 og 750, og nu lanceringen af Project LiveWire.
Det nye projekt kombinerer virksomhedens tradition inden for design med den nyeste teknologi for at sætte en helt ny standard for, hvordan en Harley-Davidson kan se ud, lyde og opleves.
– Project LiveWire skal mere ses som den første elektriske guitar – ikke som en el-bil, siger Mark-Hans Richer, Senior Vice President og Chief Marketing Officer, Harley-Davidson Motor Company.
– Den har et unikt udtryk og en ikonisk styling, og så er den bare elektrisk. Project LiveWire er et stærkt statement for vores virksomhed og brand.
Motorcykelkørere vil få en unik køreoplevelse med en heftig acceleration og en genkendelig ny lyd.
– Lyden er noget helt særligt. Som en jetmotor på et fly. Project LiveWire’s unikke lyd er udviklet for at adskille den fra vores øvrige motorcykler og andre el-motorcykler på markedet, siger Richer.
Planerne for lanceringen af Project LiveWire motorcyklerne afhænger af den feedback, som vi får fra kørere på Project Livewire Experience Tour.
På projectlivewire.com kan man læse mere om Project LiveWire samt få information om datoer og steder, hvor Project LiveWire Experience gør stop.