Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
BMW benyttede lejligheden til at præsentere den nye R 1300 GS Adventure ved BMW Days i Gamisch-Partenkirchen op til weekenden. Der har været store forventninger til modellen, og nogle blev indfriet, andre bestemt ikke.
GSA har altid været mere praktisk end køn, og den seneste variant ser, for at sige det diplomatisk, funktionel ud. Et udseende, der uden tvivl vil dele vandene. Et andet tema, der vil skabe diskussion, er den nye Adventure’s lasteevne. For det bliver en udfordring at pakke modellen til en jordomrejse for to.
Fuldt tanket og med standardudstyr vejer R 1300 GS Adventure mægtige 269 kg og den maksimalt tilladte totalvægt er 485 kg. Det giver en lasteevne på 216 kg inklusive køreren. Hvis man fratrækker vægten af tre aluminiumskufferter, tanktaske, bagage, alt tilgængeligt ekstraudstyr plus vægten af køreudstyr til to personer, er det klart, at de to ombord skal være ret slanke.
Som sædvanlig rummer Adventure-tanken 30 liter, og et relativt lavt snitforbrug på 20,4 km/l giver nyheden er rækkevisse over 600 km. Motoren kan køre med op til 15 procent ethanol, men kræver mindst 95 oktan.
Standardudstyret omfatter dynamisk fartpilot, styrvarme, nøglefri tænding, håndbeskyttere med integrerede blink, dæktryksovervågning, ekstralys, elektronisk affjedring med belastningsudligning og fastgørelsespunkter til diverse bagageudstyr. Som ekstraudstyr fås bl.a. BMW’s nye automatgear med mulighed for manuelt skift.
Den relativt beskedne lasteevne er ærgerlig, for 1300-bokseren er med en ydelse på 145 hk og hele 149 Nm drejningsmoment mere end i stand til at klare mere.