Honda genstarter produktionen af udvalgte dele til RC30

Ejere af Honda’s legendariske VFR 750 R, bedre kendt som RC30, kan glæde sig. Cirka 150 originale dele til modellen bliver nu tilgængelige og kan nu bestilles via den lokale Honda-forhandler.

Honda startede programmet ‘RC30 Forever’ efter møder med veletablerede RC30-ejerklubber i Japan og Europa, hvor ejerne udtrykte deres stærke ønske om at holde disse ikoniske cykler på vejen og i den bedste stand ved at bruge ægte Honda-reservedele. Programmets hovedfokus er at vise disse ejere tillid og holde dem sikkert kørende.

Under ordningen producerer Honda cirka 150 originale reservedele til RC30, der dækker motor, stel, affjedring, kåbe/sæde og elektronik. Disse er valgt på baggrund af ejernes anmodninger og erfaringer fra eksperter inden for Hondas F&U og produktionsfaciliteter.

I begyndelsen af ​​projektet ‘RC30 Forever’ afslørede en undersøgelse gennem RC30-arkiverne i 2017, at ingen af ​​de originale træmodeller eller forme til RC30 var blevet bevaret. Det stod klart, at de originale tegninger ville være nødvendige for at komme projektet videre.

Som alle motorcykler, der blev produceret på det tidspunkt, var fremstillingen af ​​RC30 baseret på 2D håndtegnede trådrammebilleder, hvorfra modeller og forme blev skabt. Sammenlignet med moderne metoder til 3D-computermodellering og digitale tegninger indeholder disse tegninger langt færre specifikke detaljer, hvilket komplicerede genskabelsen af ​​de nye dele.
De tilgængelige tegninger blev digitaliseret, forstørret til en skala 1:1 og sammenlignet med eksisterende dele lånt fra de resterende RC30’er inden for Honda-familien og ejerklubber for at sikre deres nøjagtighed.

Alligevel var der stadig klare og åbenlyse huller i de detaljerede oplysninger, der var nødvendige for at producere kvaliteten af ​​de dele, der kræves til ordningen. For at sikre, at delene opfyldte disse meget høje standarder, var det vigtigt at involvere de originale teammedlemmer, hvoraf mange nu er i 60’erne, for at dele deres knowhow, lidenskab og erfaring, da projektteamet genskabte de nye træmodeller og forme fra bunden.

Den legendariske RC30 blev først afsløret på Tokyo Motor Show i 1987 og kom så til Europa i 1988. Begrænset til cirka 5000 enheder over hele verden blev den konstrueret med henblik på homologering til deltagelse i det nyoprettede verdensmesterskab i Superbike – som modellen i øvrigt vandt i WSBK’s to første år med amerikaneren Fred Merkel som kører.

RC30 blev håndbygget på Hamamatsu-fabrikken og blev drevet af en vandkølet 748 kubik 90-graders V4 og rummede den nyeste racerteknologi på det tidspunkt. Honda’s udviklingsingeniører udnyttede maksimalt eksotiske materialer som kulfiber, Kevlar og magnesium igennem hele cyklen. Motoren havde plejlstænger i titanium og en slipperkobling, som arbejdede sammen med close ratio-gearkassens ekstremt høje 1. gear og tætte spring mellem de øvrige gears udvekslinger. Affjedringen var fuldt justerbar for og bag, forgaflen havde quick release-underfald under benene, og sammen med monoarmens centerlock-nav gav det mulighed for lynhurtige hjulskift i pitten. 

Udover titlerne i Superbike-VM’s første år erobrede modellen sejre i flere nationale og internationale løb, herunder på Isle of Man i hænderne på berømte kørere som Joey Dunlop, Carl Fogarty, Steve Hislop og Philip McCallen.

Lignende nyheder