Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
Hvis du drømmer om at blive den næste Aleix Espargaro – eller bare vil ligne vinderen af begge race ved sidste weekends Catalunya-MotoGP, er RS 457 værd at kigge nærmere på. 2024-nyheden, som er skabt til A2-klassen, blev i går afsløret på Misano-banen ved adriaterhavskysten, hvor MotoGP-stjernerne igen skal i kamp i denne weekend.
Rent teknisk læner RS 457 sig op ad Aprilia’s RS 660, som siden lanceringen i 2020 er blevet Europas mest solgte sportsmotorcykel. Du får en 2-cylindret rækkemotor på formentlig 457 kubik (Aprilia oplyser ikke noget slagvolumen), med en ydelse på 48 hk (35 kW) og med fuld elektronisk pakke, der inkluderer tre køreprogrammer og justerbar traction control.
Den kompakte twin sidder i en vridningsstabil aluramme, og både upside down-gaflen med 41 mm-ben og bagdæmperen har justerbar fjederforspænding. Der er radialmonteret, 4-stemplet Bybre-caliper på forhjulets 320 mm-skive, og ABS’en har flere trin, så du kan koble reguleringen af baghjulet fra.
Du sidder i en sportslig kørestilling bag kåben, men ikke for foroverbøjet eller raceragtigt, for clip on’erne er monteret oven på forgaflens øverste bro. Aprilia har virkelig kælet for detaljerne på modellen, som blot vejer 159 kg tør (175 kg fuldtanket). I cockpittet sidder en 5” TFT-skærm, og kontakterne på styret har baggrundsbelysning.
Vi kender endnu ikke prisen på den delikate A2-sportsmodel, som fås i tre farvekombinationer: Sort/rød, sort/sølv og hvid/sort.