I april 2015 erklærede Stefan Pierer i forbindelse med udfasningen af den kantede V2’er RC8 , at det var slut med sportsmotorcykler fra det østrigske mærke, fordi de efter hans mening var for farlige. Men nu har KTM-bossen tilsyneladende skiftet mening.
Næste år lancerer KTM nemlig 990 RC R. En kompakt supersport-model, som teknisk har rødder i trackday-racerne RC 8C og Krämer GP2-890 RR, som bygges i begrænset antal hos Krämer Motorcycles i Tyskland. 990 RC R er en gademotorcykel, men ingen forsøger at skjule det primære formål med modellen, hvilket er at sætte hurtige tider på en racerbane. Derfor vil 990 RC R også komme i en Track-udgave, som er dedikeret til banekørsel.
Den gadegodkendte KTM 990 RC R drives af en 57 kg tung Euro 5+-homologeret LC8c-motor, og den 2-cylindrede rækkemotor med 75-graders krumtap leverer en effekt på 128 hk og et moment på 103 Nm ved 10.500 o/m. Gearskiftet kan vendes til racermønster (1. op og resten ned), og elektronikken vil formentlig hverken mangle traction control eller diverse mappings.
Motoren sidder naturligvis i en rørgitterramme i stål, forstærket de afgørende steder, men også passende eftergivelig for optimalt feedback og med en kronrørsvinkel på 65 grader, så der er både styrevillighed og stabilitet til henholdsvis gade- og banekørsel. Og med en vægtfordeling, som giver præsic føling med forhjulets greb. Affjedringen fra WP bliver selvfølgelig fuldt justerbar.
Det hele er pakket ind i aerodynamisk plast, designet på basis af KTM’s erfaringer i MotoGP. Bl.a. med fokus på kørerens fysiske kontakt med tanken og føling med motorcyklen i svingene. Og selvfølgelig med markante winglets i fronten.