KTM SMT er tilbage – østrigsk touring for de travle

Supermoto og touring i ét lyder som et kompromis, og kompromisser plejer at være kedelige. KTM’s SMT er det stik modsatte – ikke mindst i denne genfødte udgave, der baserer sig på teknikken fra allroaderen 890 Adventure R.

Her får du 105 hk og 100 Nm i den 2-cylindrede rækkemotor med 75-graders krumtapforsætning og 20 procent større svingmasse end i Duke-varianterne, formidlet via diverse køreprogrammer, nedlægningsafhængig traction control og motorbremsestyring.


Kørestillingen er opret, men også sportslig, og tanken med de sideliggende reservoirer, der rummer 15,8 liter, er slank i designet for maksimal bevægelighed. Styret kan indstilles i seks forskellige positioner over en spænd på 30 mm, så de fleste bør kunne finde sig til rette. Sædet med en højde på 860 mm har rendyrket Supermoto-form og er i ét stykke. Touring-køreren får en vis læ fra kåben, men kåbeglasset er skåret til mere sportslig kørsel.

Rørgitterrammen i stål har skarpere geometri end 890 Adventure R’s, og bagdæmperen er lagt mere ned for at reducere sædehøjden, men også for at matche SMT’ens længere svinggaffel, der både giver stabilitet og flytter tyngdepunktet fremover til gavn for følingen med fordækkets greb. WP Apex-affjedringen har rigelige 180 mm vandring for og bag, der er supersportslige Michelin PowerGP-dæk på 17”-hjulene, og bremserne matcher med radialcalipere og 320 mm-skiver for forhjulet. 

Instrumenteringen med 5” TFT-display har refleksfrit og ridsefast mineralglas samt mobilopkobling og mulighed for navigation

Tidligere AMA Superbike- og Supermoto-kører Chris Fillmore viste forleden i et hill climb på afspærrede sardinske veje, hvad KTM 890 SMT er i stand til. Nyd billederne, men prøv ikke at gøre ham kunsten efter, hvis du selv investerer i KTM’s nye Supermoto-tourer. For så tager politiet den nok fra dig.

Annonce

Annonce