Mc-branchen og -organisationer støtter politiets indsats overfor vanvidskørsel

Foto: Sikker Trafik

Motorcykelbranchen og motorcykelorganisationer i Danmark tager kraftigt afstand fra de få brodne kar, der kører helt ansvarsløst på motorcykel, som det f.eks. fremgik i en video i TV2-nyhederne, hvor en motorcyklist kørte over 300 km/t.  

– Langt størstedelen af motorcyklisterne kører ansvarligt og følger færdselslovgivningen, men der er desværre nogle få personer, som bevidst kører vanvittigt på motorcykel, ligesom vi kender det med vanvidsbilister, udtaler gruppen samstemmende. 

– Vi finder det positivt, at politiet griber ind og inddrager kørekortet samt konfiskerer motorcyklen for de personer som kører groft uansvarligt og bringer trafiksikkerheden i fare. Politiets kontrol og klare sanktioner er nødvendigt overfor de få motorcyklister, som er uden for pædagogisk rækkevidde, siger Motorcykel Importør Foreningen’s formand, Erik Blacha.

John, Tange, som er formand for Motorcykel Forhandler Foreningen, supplerer: 

– Lovlig kørsel på motorcykel udgør ikke et trafiksikkerhedsmæssigt problem, men ulovlig kørsel med for høj hastighed øger ulykkesrisikoen. Konsekvenserne ved ulykker med ulovlig kørsel kan blive særligt alvorlige for motorcyklister, der er mere ubeskyttede end personer i bil.      

– Det eneste disse få individer opnår med deres uansvarlige og provokerende kørsel er, at bekræfte den almindelige danskers værste fordomme om motorcyklister. De fremfører, at det er ment som en protest overfor den nyligt i kraft trådte lovgivning om vanvidskørsel, men med deres kørsel bekræfter de blot overfor politikerne, at loven har sin berettigelse, lyder det fra Lene Michelsen, som er formand for MCTC, der repræsenterer 38.000 medlemmer i landsforeningen for motorcyklister.

– Generelt er det min opfattelse, at motorcyklisterne tænker meget på både egen og andres sikkerhed i trafikken, hvorfor antallet af uheld med motorcykler nu er kommet ned på et lavt niveau, udtaler Rolf Skovløkke, formand for DMC, der i øjeblikket repræsenterer motorcyklismen i Færdselssikkerheds-kommissionen.