Nu er den her: BMW’s nye R 1300 GS

Vi vidste, at den var på trapperne, og nu er den har endelig: BMW’s nye R 1300 GS. En “Next Level”-GS, med større og stærkere boksermotor og ny affjedring, med markant reduceret vægt og forbedrede GS-egenskaber samt en 12 kg lavere vægt.

Motorcyklens midtpunkt er igen den legendariske 2-cylindrede boksermotor. Dens nye design er mere kompakt end nogensinde før takket være en gearkasse placeret under motoren og en ny knastaksel. Med sine præcis 1300 kubikcentimeter yder den 145 hk ved 7750 o/m og et maksimalt drejningsmoment på 149 Nm ved 6500 o/m – det er 9 hk og 6 Nm mere end forgængeren. Hvilket gør den til den mest kraftfulde boksermotor, BMW nogensinde har produceret.

Hovedrammen er fremstillet i stål, og udover at være slankere er den også stivere end forgængeren. Hjælperammen bag er ikke længere  en stålrørskonstruktion, men nu i støbt aluminium. Nyeste generation af både EVO Telelever-forgaffel og EVO Paralever-monoarm skal give endnu bedre styrepræcision og kørestabilitet.

Modellen kan fås med BMW’s nyeste Dynamic Suspension Adjustment (DSA), der byder på dynamisk justering af dæmpning og fjederstivhed samt belastningskompensation.

Den nye DSA går et skridt videre end forgængeren ved at kombinere dynamisk justering af for- og bagdæmpningen med en tilsvarende justering af fjederstivheden – afhængig af køreforhold og kørestil. Den automatiske justering af fjederen muliggør belastningskompensationen, hvilket skal sikre en  bedre køreoplevelse på alle overflader. Uanset om du kører alene, med passagerer eller med fuld oppakning lover BMW, at den nye DSA giver et højere niveau af køresikkerhed, ydeevne og komfort. 

Ligeledes som ekstraudstyr ab fabrik fås i forbindelse med DSA desuden adaptive ridehøjre og sportsafstemt affjedring. Med adaptiv ridehøjde tilbyder den nye R 1300 GS automatisk justering af motorcyklens højde afhængigt af driftsforholdene, hvilket sikrer maksimal komfort uden at gå på kompromis med køredynamik og nedlægningsvinkel. Modellen byder på 20 mm større vandring for og bag samt en valgfri sportsafstemning, som er specielt udviklet til GS.

Som standard kommer R 1300 GS med fire riding modes i stedet for forgængerens tre. Rain og Road skulle dække de fleste vejforhold, mens Eco giver ekstra kilometer på en tankfuld benzin, og Enduro sikrer en forbedret offroad-køreoplevelse med en terrænvenlig opsætning.

De nye, slankere slanke linier letter motorcyklens visuelle udtryk, men bliver helt sikkert også et plus for håndterbarheden.

R 1300 GS viser sig fra sin mest eksklusive og teknisk sofistikerede side i Option 719 Tramuntana-varianten. Den guldeloxerede egerhjul med en Aurelius Green-metallak og CNC-fræste aluminiumsdele.

Priserne starter ved 289.000 kr. Ganske fornuftigt i betragtning af, at forgængeren R 1250 GS senest kostede 274.400 kr., og at Keyless Ride, fartpilot og styrvarme nu er standardudstyr.

Annonce

Annonce