Det er blevet mere sikkert at køre på motorcykel. I den 10-årige periode fra 2008 til 2017 er antallet af personskader i forhold til antallet af motorcykler i trafik næsten halveret.
– Årsagen til de færre personskader er mange, siger John Tange, formand for Motorcykel Forhandler Foreningen (MFF), men vores konstante fokus på sikkerhed for motorcyklisterne, ikke mindst i kørekursus-kampagnen Sikkerpå2Hjul, har helt sikkert været med til at sætte en ny praktisk dagsorden for, hvad efteruddannelse kan.
– At køre på motorcykel er en praktisk ting, som ikke kan læres ved at læse på en hjemmeside, og derfor er det så vigtigt, at man efteruddanner sig på et lukket køreteknisk anlæg – på egen motorcykel. For kun på den måde øges kendskabet til de kræfter, der er i spil i forbindelse med brugen af lige netop den motorcykel man er ejer af, mener MFF-formanden.
Undersøgelsen viser en stigning i bestanden af indregistrerede motorcykler fra 133.914 i 2008 til 160.500 stk. ved udgangen af 2017. Hvilket betyder, at der på de 10 år er kommet 20 procent flere motorcykler på vejene.
Den gode nyhed er, at uheld med personskade ifølge tal fra Danmarks Statistik i samme periode er faldet fra 347 i 2008 til 214 i 2017 – et fald på ikke mindre en 38 procent. Dermed er risikoen for at komme til skade på motorcykel faldet med 48,5 procent og således næsten halveret i perioden. Populært sagt er det blevet dobbelt så sikkert at køre på motorcykel de seneste 10 år.