Over 240 hk ved 16.000 o/m i MV’s 5-cylindrede kvadrat-motor

Den stod diskret i en montre på MV Agusta’s stand på EICMA i sidste uge, men præcis information om den 5-cylindrede motor, der lignede en V-konstruktion med meget snæver vinkel mellem cylinderrækkerne, kunne vi ikke lokke ud af pressefolkene fra den norditalienske fabrik.
Nu løfter MV Agusta dog sløret for den nye 5-cylindrede “quadrato”-motorplatform, der repræsenterer deres næste skridt inden for ydeevne, innovation og italiensk ingeniørkunst. Udviklingen er allerede er i gang i R&D-afdelingen på mærkets hovedkvarter i Schiranna, hvor ingeniørerne arbejder på konfigurationer, der kan bruges på tværs af flere segmenter – fra Supersport til Naked og Touring. Med et modulært slagvolumen fra 850 til 1150 kubik er platformen i stand til at yde over 240 hk ved mere end 16.000 o/m og op til 135 Nm drejningsmoment ved 8500 o/m, der leveres blødt og smidigt fra den kompakte motor.
Med en vægt på under 60 kg kombinerer det 5-cylindrede drivværk lethed, balance og avanceret elektrificering – med både en elektrisk vandpumpe og en elektrisk oliepumpe, som skal forbedre både effektivitet og respons. Motorens konstruktion har flere fordele: Takket være en unik 5-cylindret tændingsrækkefølge opnås en særlig momentstærk karakter og høj topeffekt uden behov for variabel ventilstyring.
Det karakteristiske krumtaplayout med en 3-cylindret krumtap for og en 2-cylindret bag i “U”-konfiguration kombinerer jævnt træk med reducerede vibrationer, hvilket giver smidighed, raffinement og dynamisk balance. Cinque Cilindri Quadrato-motoren er smallere end en række-4 og kortere end en V4, hvilket sætter en ny standard for kompakt, højtydende design. Den 5-cylindrede motor er ifølge MV Agusta planlagt til en længe ventet model, der i øjeblikket ikke er i modelserien, men som vil blive afsløret senere. Vi gætter på, at der er tale om en efterfølger til superbike-modellen F4. Men de 850 kubik passer også godt til MotoGP, når det nye reglement træder i kraft i 2027.