Roadracingkøreren René Prang har de seneste weekender gjort imponerende comeback på asfalten. På en Ducati 916 SP fra Vagn Jensen Motorcykler stillede René op i Classic Superbike-klassen for maskiner op til årgang 1994. Og her scorede han en sejr og en 2.-plads på Ring Djursland den 13.-14. august plus to overbevisende sejre på Padborg Park den følgende weekend.
Den mangedobbelde danske og nordiske Superbike-mester har holdt pause fra RR-sporten, siden han parkerede sin EBR-racer efter 2015-sæsonen. Men for en gangs skyld var det ikke på grund af en skade efter et styrt, selv om om pausen også involverede et hospitalsbesøg. René havde nemlig valgt at donere en af sine to raske nyrer til sin far, og den vellykkede nyretransplantation fandt sted i midten af juni. Forud var dog gået et længere forløb med indledende undersøgelser og uforudsete forhindringer.
– Da min far blev erklæret nyresyg for syv år siden, tænkte jeg, at hvis han får brug for mig i den forbindelse, så er det sådan, det er. Det var dog ikke så ligetil at blive godkendt som donor – blandt andet måtte der en ekstra samtale til for at få en overlæge til at omgøre en beslutning, fortæller René Prang.
Men allerede to måneder efter det kirurgiske indgreb var René altså tilbage på racerbanen. Han er kommet sig efter operationen, men den fysiske form er endnu ikke helt i top:
– Det går fint, men jeg skal stadig en tur i ladestationen midt på dagen for at komme igennem døgnet, siger René om den nødvendige middagslur.
Vi kender primært René som nordisk topkører i Superbike-klassen, og ved det store løb på Jyllandsringen den 11.-12. september vender han tilbage til sit gamle domæne. Det sker på en knivskarp Aprilia RSV4 RF, der er præpareret af Vagn Jensen Motorcykler, og som netop er blevet klar.
– Jeg fik lige en halv time på min nye racer på Padborg Park i søndags, og det føltes virkelig godt. I går blev den kørt til i testbænken, og i morgen pakker vi kassevognen og kører til en tre dages test på Brno i Tjekkiet, hvor der netop har være kørt MotoGP.