Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
Med nyt stel, ny motor og endnu mere elektronik byder BMW S 1000 R på endnu mere dynamik i 2021-udgaven. Den 4-cylindrede rækkemotor på 999 kubik, der nu lever op til Euro5, er hentet fra seneste generation af S 1000 RR, men har ikke ShiftCam-systemet fra superbike-modellen.
Ydelsen hedder uændrede 165 hk ved 11.000 o/m og 114 Nm ved 9250 o/m, men kræfterne er nu til rådighed i et bredere område. Til gavn for kørbarhed og økonomi er 4., 5. og 6. gear nu højere udvekslet, og slipperkoblingen med lettere aktivering kan mod merpris bakkes op af en elektronisk motorbremsestyring. Nyheden sprinter fra 0 til 100 på 3,2 sekunder og har en topfart på 250 km/t.
Både stel og svinggaffel er nu lånt fra RR-modellen, og med en optimeret geometri og med motoren som et mere udtalt medbærende element er stellet ikke blot lettere og slankere – det gavner også styrevilligheden. Køreren sidder desuden nu 15 mm længere fremme, og styrets position er justerbar.
TFT-instrumenteringen med 6,5”-skærm, der også kommer fra S 1000 RR, byder på en masse info i forskellige layouts og har desuden Bluetooth-konnektivitet – og det hele styres med knapper på styret.
Den udvidede elektronikpakke inkluderer kurve-ABS, køreprogrammerne Rain, Road og Dynamic samt dynamisk traction control med anti wheelie-funktion. Som en del af Riding Mode Pro, som er ekstraudstyr, fås desuden Dynamic Brake Control (DBC), der hjælper køreren ved katastrofeopbremsninger.
Den nye mekanik er pakket ind i et friskere design med nye LED-lygter hele vejen rundt (med kurvelys som ekstraudstyr), baglygte og blink er integreret, ny lygtekåbe, nye sidedæksler og ny motorspoiler.
S 1000 R er med en vægt på 199 kg hele 6,5 kg lettere end forgængeren. Topper du op med de megalækre kulfiberhjul fra M-udstyrspakken, slanker den sig yderligere 4,8 kg.
Pris: Fra 199.000 kr.