Y-AMT er navnet på en ny automatgearløsning, som Yamaha i den kommende sæson introducerer på flere modeller. Yamaha Automated Manual Transmission er en integreret løsning med elektronisk styret kobling og gearskifte, der tilbyder både automatisk og manuelt gearskift, så motorcyklen hverken har koblingsgreb eller gearpedal.
I det automatiske mode (AT) kan du være mellem to skifteprofiler – den komfortorienterede D og den mere sportslige D+, som skifter ved højere omdrejningstal, så du udnytter mere motorens register. Man kan frit vælge mellem de to programmer på farten.
I den manuelle funktion (MT), skiftes der gear med pege- og tommelfingeren via to vippegreb – plus til at geare op og minus til nedgearing. Sportskørere vil sætte pris på muligheden for at geare op og ned alene med pegefingeren på +-grebet ved at trykke/trække i det, så man ikke behøver at fjerne tommelfingeren fra styret. Vippegrebets størrelse, placering og vandring er designet til brug med handsker, og det kræver kun en minimal fingerbevægelse at skifte gear.
Allerede for 20 år siden tilbød Yamaha automatisk transmission til FJR 1300 med det såkaldte Chip Controlled Shift. Y-AMT ventes på markedet næste år på en række modeller. Hvilke der præcis bliver tale om, ved vi ikke, men både MT og Tracer er oplagte til en funktion som denne, der angiveligt blot lægger 2,8 kg til vægten.