Superbike-VM: 2024-regler medregner kørerens vægt

Da Alvaro Bautista for et år siden blev verdensmester i Superbike-klassen (72 point foran Toprak Razgatlioglu), blussede snakken i ryttergården op om spanierens fordele ved sin jocky-statur og deraf følgende beskedne kropsvægt. Scott Redding, som er højere og noget kraftigere bygget, var særlig flittig med at argumentere for en regelændring på sociale medier.

Svaret fra Dorna, som er promotor for Superbike-VM, var dengang, at man ikke ville ændre reglerne på dette område til 2023, men til 2024 ville kigge på løsninger, der inkluderer kørerens vægt i motorcyklens minimumsvægt.

Efter at Bautista i år har vundet 24 løb med én manglende afdeling (i 2022 vandt han 16 i hele sæsonen), kommer FIM og Dorna nu med et fornyet reglement, hvor kørerens vægt medregnes. Der er endnu ikke meldt nogle tal ud.

Og flere ændringer kommer til. Bl.a. skal to racere fra hver producent i 2024 udstyres med et fuel flow-meter og en tilknyttet data-logger, som en forberedelse til 2025, hvor det bliver obligatorisk for alle at have et fuel flow control-system monteret.

Tankkapaciteten reduceres desuden fra 24 til 21 liter.

Massen på krumtap og balanceaksler må ændres +/- 20 procent i forhold til de homologerede dele. 

Grænsen for de enkelte motorcyklers maksimale omdrejningstal vil ikke længere blive vurderet og i tilfælde af resultatmæssig ubalance blive ændret for hver tredje VM-afdeling. Som før fastsættes omdrejningstallene inden sæsonstart, men de vil kun blive ændret, hvis man løber tør for de såkalte superconsessions. Disse consessions bliver nu vurderet ved hveranden VM-afdeling. 

Om disse ændringer så kan forhindre Bautista i at vinde endnu en VM-titel, må tiden vise.

Annonce

Annonce

Screenshot