Blot en uge efter at Pecco Bagnaia erobrede VM-titlen i MotoGP, kunne Ducati søndag juble over endnu en VM-titel. På fabriksteamets Panigale V4 R kunne spanieren Alvaro Bautista sikre sig Superbike-verdensmesterskabet med to 2.-pladser og en 4.-plads. Og dermed et pointforspring på 66 til ærkerivalen Toprak Razgatlioglu før næste weekends sæsonafsluttende afdeling i Australien, hvor der er 62 point i spil.
Med sæsonens anden triple-sejr gjorde Yamaha’s afgående verdensmester alt, hvad der kunne forventes af ham for at udskyde afgørelsen, men efter en skuffende sæsonstart for Razgatlioglu var Bautistas forspring var for stort.
VM-titlen i Superbike-klassen er Ducati’s første, siden Bautistas landsmand Carlos Checa blev mester i 2011 på Althea-teamets 1098 R. Bautistas titel er samtidig fabriksteamets første, siden Troy Bayliss vandt VM på 1098 F08’eren i 2008.
Da Bautista kom fra MotoGP til Superbike-VM i 2019 lignede han alt andet end en debutant i en helt ny klasse, på Pirelli-dæk, som han ikke kendte, og på en splinterny og uprøvet motorcykelmodel. Den dengang 34-årige ex-GP-kører blæste alle omkuld med overlegne sejre i 11 løb på stribe. Derefter begyndte kørefejlene dog at melde sig, og han sluttede på en samlet 2.-plads efter Kawasaki’s Jonathan Rea.
Bautista takkede ja til et tilbud fra Honda på deres nye Fireblade i 2020 og 2021, men han trivedes aldrig, og det blev ikke til mere end 3.-pladser på den endnu ikke optimalt udviklede CBR 1000 RR-R SP. Måske derfor var spanieren nem at lokke tilbage til Ducati til 2022, men sejre og podieplaceringer fra sæsonstart understregede også, at Bautista og Panigale V4 R var et godt match.
Alvaro Bautistas jockey-agtige statur og deraf følgende beskedne vægt er blevet et varmt emne gennem 2022-sæsonen, og man taler nu officielt om at indføre en samlet minimumvægt for motorcykel+kører i 2024. Måske allerede fra 2023-sæsonen, hvis de deltagende mc-producenter kan blive enige om en løsning.
Om det så stækker den nybagte Superbike-verdensmester, må tiden vise.