Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
Hele 61 point var Alvaro Bautista foran Jonathan Rea i VM-stillingen, da han havde vundet søndagens sprintrace på Jerez for en god måned siden. Men senere samme dag smed Ducati-køreren en mulig sejr væk, da han i føring styrtede allerede på anden omgang – og det samme skete på Misano 14 dage senere.
I weekenden kostede VM-afdelingen på Donington Bautista hele 40 point i VM-kampen med Rea. Kawasaki-køreren var 16 point bagud, da han ankom til banen i Leicestershire. Men han vandt både lørdagens og søndagens løb samt søndag formiddags sprintrace over 10 omgange og erobrede således sin første triple-sejr, efter det nye løbsformat er indført her i 2019. Bautista styrtede fra en 5.-plads i det regnvåde løb 1 lørdag. I sprintracet blev han noteret for en 4.-plads, og i søndagens løb 2 kom han lige akkurat på sejrsskamlen. Dermed blev den pointmæssige status efter Donington et plus til Rea på 24 point.
Tom Sykes kørte endnu en flot 2.-plads hjem til BMW’s nye S 1000 RR i lørdagens løb 1. Samme placering havde han, da løbet blev stoppet med rødt flag på 8. omgang, fordi Peter Hickman – stand in for Sykes’ virusramte teamkollega Marcus Reiterberger – blev ramt af et motorhaveri, der lagde en oliestribe på vej ind i Melbourne Hairpin. På vejen tilbage til pit ramte Sykes den glatte stribe og røg i asfalten med et smæld. Han rejste sig hurtigt og fik et lift bag på en hjælpsom official, som med sin Tracer 700 bragte BMW-køreren til parc fermé. Her fik Tom Sykes dog den nedslående besked, at han var fjernet fra 2.-pladsen, som i stedet gik til Toprak Razgatlioglu, der i øvrigt kørte et forrygende løb 2 senere på dagen.
Sykes’ status som “ikke fuldført” skyldtes, at han ikke – enten kørende eller skubbende – fik bragt sin racer tilbage til pitlane, senest fem minutter efter det røde flag kom ud, som det kræves ifølge WSBK-reglementets punkt 1.26.1. Ifølge samme reglement kan der dog gøres undtagelser, og det burde der måske i dette tilfælde, hvor Sykes blev uskyldigt offer for en andens haveri – efter at løbet var afsluttet. Faktisk var Jonathan Rea millimeter fra at styrte i samme oliestribe. Omvendt kan man mene, at en kører med Sykes’s erfaring bør vide, at han skal have motorcyklen med sig i pit, hvis han skal noteres som fuldført.
Stilling i Superbike-VM efter otte af 13 afdelinger:1. Rea 376, 2. Bautista 352, 3. van der Mark 206, 4. Lowes 192, 5. Haslam 187, 6. Razgatlioglu 153, 7. Sykes 139, 8. Davies 130, 9. Melandri 124, 10. Cortese 96