Unge motorcyklister med fart i blodet kan godt begynde at spare sammen og så ellers glæde sig til marts. For sammen med forårets kommen lander Triumph’s nye Daytona 660 hos forhandlerne.
Bag kåben i typisk supersport-design snurrer den 3-cylindrede 660-kubikker, vi kender fra Trident 660. Her dog med effekt og moment øget med henholdsvis 17 og 9 procent, hvilket vil sige til 95 hk og 69 Nm, bl.a. takket være stempler med højere kompression og en helt ny udstødning. Effekten peaker ved 11.250 o/m, men triplen rammer først begrænseren ved 12.650 o/m. Køreprogrammerne Sport, Road og Rain er standard, og de interagerer med elektronikkens traction control. Tovejs quickshift er ekstraudstyr.
Triplen hænger i en profilramme i stål, og Showa har leveret affjedringen. 4-stemplede radialcalipere niver i forhjulets 310 mm-skiver, og på fælgene sidder Michelin’s nye Power 6-dæk. Tanken rummer 14 liter, og den fuldtankede vægt er 201 kg.
Daytona 660 kan drosles til 48 hk, så dem med A2-kørekort også kan komme ud at køre britisk sportsmodel med tre cylindre. Prisen bliver 126.995 kr. – hvilket er interessant i forhold til konkurrenterne: Aprilia RS 660 (149.995 kr. i 2023), Honda CBR 650 (124.995 kr.), Kawasaki Ninja 650 (98.800 kr.), Suzuki GSX-8R (116.999 kr.) og Yamaha R7 (127.990 kr.).