Siden 2019 har Triumph Motorcycles leveret en specialversion af deres 765 kubik triple til FIM Moto2-verdensmesterskabet, og briternes rolle som eksklusiv motorleverandør fortsætter nu i mindst tre sæsoner. Op til weekendens britiske GP på Silverstone har Dorna og Triumph afsløret, at de har indgået en kontrakt for sæsonerne 2022-2024.
Moto2-motoren baserer sig på drivværket fra streetfighteren Street Triple RS, men den er ændret til racing-brug, så den ånder mere frit og trække flere omdrejninger. Resultatet er en ydelse på 140 hk, hvilket er 17 procent mere, end gadevarianten leverer.
Triumph-triplen afløste Honda’s CBR 600 RR-motor, og og 765-kubikkeren bidrog med et velkomment boost i power. Dorna ønskede at bringe Moto2 tættere på MotoGP, og udover stigningen i effekt og drejningsmoment har en mere avanceret elektronikpakke skabt et mere relevant fundament for kørernes udvikling.
I de sidste to år har rookies fra Moto2 erobret podier og sejre i deres første MotoGP-sæsoner: 2019-verdensmester Alex Marquez hentede et par 2.-pladser i 2020, og hans Moto2-rival Brad Binder vandt i MotoGP både sidste år og for nylig i Østrig 2021. Jorge Martin vandt sin første Moto2-sejr i 2020, og fulgte successen op med en MotoGP-sejr i år. Resultater, der bekræfter, at Moto2 er blevet et mere naturligt springbræt til MotoGP.
Siden Triumph kom til i 2019, har 14 forskellige kørere vundet løbene, og der er sat nye banerekorder 34 gange. Desuden har tophastigheden for første gang i klassens historie passeret 300. Rekorden hedder 301,8 km/t, og den er sat på Phillip Island i Australien.
Samarbejdet med ExternPro, der præparerer og håndterer puljen af Moto2-motorer, fortsætter også.