Triumph Tiger 900 opdateres

I begyndelsen af 2020 var Bike med til lanceringen i Marokko af den dengang helt nye Tiger 900, som efterfulgte den populære Tiger 800. Så ramte pandemien med fuld styrke, og alle andre lanceringer det år blev aflyst.

Nu kommer en opdateret Tiger 900 med især en stærkere motor og ny elektronik. Som før kommer Tiger 900 i tre versioner: Basismodellen Tiger 900 GT har relativt konkurrencedygtigt basisudstyr og 19/17”-hjul. Den fuldt udstyrede Tiger 900 GT Pro har det samme sæt hjul, men leveres med mere luksuriøst udstyr fra fabrikken, herunder opvarmede sæder og styrgummi, tovejs quickshifter og dæktryksindikator. Offroad-versionen, kaldet Tiger 900 Rally Pro, har 17”-baghjul og et offroad-venligt 21”-forhjul, og også den leveres fuldt udstyret fra fabrikken. GT-varianterne har Marzocchi-affjedring med 170 mm vandring, og Rally-versionen har Showa-affjedring med 240 mm vandring for og 230 mm bag.

På motorsiden har Tiger-udviklerne hvæsset kløerne og trimmet den 3-cylindrede T-Plane-motor fra 95 til 108 hk, ikke dårligt! Drejningsmomentet har også fået en lille boost og er steget fra 87 til 90 newtonmeter, som leveres omkring 500 omdrejninger tidligere end før. Triumph har opnået forbedringerne ved hjælp af nye stempler, knastaksler, ændrinde indsugningskanaler og et portet topstykke. Et nyt udstødningssystem hjælper også med kraftfrembringelsen, idet udstødningsgasserne nu strømmer gennem en enkelt katalysator og videre gennem en ny lyddæmper for en friskere lyd. Apropos køligere lyde, så giver Triumph’s T-Plane-teknologi med forskudte tændingsimpulser Tiger 900 lyden af en V2’er ved lave omdrejninger, som skriger i ægte tripleekstase, når der fyres til. Teknologien giver også motoren en mere “lækker” fornemmelse og til en vis grad bedre føling med baghjulets greb.

Den nye Tiger 900 har fået et længe ventet nyt 7” TFT-panel. Den forvirrende omdrejningstæller er endelig blevet fjernet, og omdrejningerne vises nu på den gammeldags måde. Det er desuden blevet muligt at tilslutte din mobiltelefon til alle modelvarianter fra starten. Triumph har også sneget et USB-C-stik ind foran, så du nemt kan oplade din mobiltelefon og navigator. Under sædet er der yderligere 12V- og USB-A-stik og et sikkert sted til din telefon. Kurve-ABS’en har nu kombifunktion, hvilket betyder, at en vis mængde bremsekraft overføres til baghjulet, når forbremsen aktiveres. En 6-akset IMU hjælper med at holde styr på alle assist-systemer, og selvfølgelig får man flere køreprogrammer med forskellige effektprofiler, som arbejder sammen med traction control og ABS-indstillinger.

Triumph Tiger 900 vil være tilgængelig i Danmark i begyndelsen af januar, og du kan se frem til vores første prøvekørsel i Bike nummer 1/2024.

Annonce

Annonce