Kawasaki melder nu ud, at de giver fuld gas med deres sportsmodeller til 2023-sæsonen. ZX-10R får umiddelbart ikke nye features udover de allerede kendte, som kom til ved 2021-opdateringen. Men det gør RR-modellen, der udstyres med et såkaldt Variable Air Intake-system.
Altså indsugningstragte med variabel længde – korte til maksimal effekt, og lange for øget kraft i bund og mellemområde – med det formål at give motoren maksimalt output i hele omdrejningsspektret. I praksis løfter servomotorer de lange tragte væk fra spjældhusene i position “kort”, så der suges luft ind under dem – og sænker dem i position “lang”, hvor motoren ånder gennem tragtene i fuld længde.
Lidt overraskende er VAI-systemet ikke aktivt på gademotorcyklerne, hvor systemet er låst i position “kort”. Ifølge Kawasaki, fordi gadekørere med de korte tragte får alt, de har brug for. ZX-10RR-ejere, der benytter deres motorcykel på racerbane, kan dog aktivere VAI med specielle kit-dele (en race-ECU, et ledningsnet og en sub-controller).
ZX-10RR er Kawasaki’s homologerings-model i Superbike-VM. Og systemet er primært udviklet for at give Jonathan Rea og hans Kawasaki-kolleger i WSBK noget ekstra i kampen mod Yamaha og Ducati, der har domineret løbsserien de seneste år. Fra 2015 til 2020 vandt Rea seks VM-titler i træk. I 2021 blev han nummer to efter Toprak Razgatlioglu, mens han sidste år måtte nøjes med en samlet 3.-plads efter Alvaro Bautista og Razgatlioglu.
Om de variable tragte virker, får vi se, når 2023-sæsonen for Superbike-VM indledes på Philip Island i Australien den 24.-26. februar.