Yamaha R7 – en ny gaderacer på MT-07-basis

Det ikoniske modelnavn R7 relanceres nu som betegnelsen på Yamaha’s nye supersport-model i mellemklassen. Navnet R7 er brugt for at ære den ikoniske racer fra 1999, men i modsætning til den gamle kultmodel, som blev produceret i et begrænset antal, er den nye R7 målrettet et langt bredere publikum.

Yamaha’s nye serie af supersport-modeller føres an af flagskibet R1M, som er den mest avancerede motorcykel, den japanske producent nogensinde har sendt på markedet. Til serien hører også modellerne R1, R6 Race, R3 og R125 – og nu R7.

Med denne model vil Yamaha invitere et nyt kundesegment ind i supersport-verdenen. Den nye R7 har en meget sportsligfremtoning med et tydeligt slægtskab med sine søskende i R-serien, men med dimensioner og præstationer, som gør den opnåelig og attraktiv for langt flere, både prismæssigt og til daglig brug. R7 henvender sig til dem, som vil have en letkørt, sportslig cykel, der fungerer lige så godt på en banedag, som den gør på en søndagstur på favoritvejen – eller til og fra arbejde. Den kan også fås i A2-version og appellerer dermed også til yngre motorcyklister. 

Modelnavnet er hentet fra den legendariske racer, som i 1999 blev produceret i 500 eksemplarer for at få den homologeret (godkendt) til superbike-racing. Den nye R7 ærer legenden, men selv om den er sportslig og velegnet til banekørsel, er denne nyhed en model, som med sin moderate effekt er mere praktisk og anvendelig. 

Kørestillingen er sportslig med clip on-styr, hævede fodhvilere og aerodynamisk kåbe. Takket være den smalle 2-cylindrede motor er R7 meget slank – endda slankere end sine mindre søskende R3 og R125. Motoren i R7 er Yamaha’s populære 2-cylindrede 689 kubik crossplane-motor. Samme motor som i Yamaha’s øvrige 700-modeller MT-07 og Tracer 7.

Topeffekten er 73,4 hk, og med den fuldtankede vægt på 188 kg lover det godt for fun-faktoren. Men det er først og fremmest drejningsmomentet på 67 Nm og måden kræfterne afleveres på, som har gjort, at denne motor har fået meget ros.

Forgaflen er en solid upside down-ting, og både for og bag er affjedringen fuldt justerbar, hvilket understreger modellens sportslige karakter. Også bremserne har topspecifikationer med dobbelte radialmonterede calipere og radial bremsemaster. Quickshifter fås som ekstraudstyr. 

Modellen vil blive leveret i de to farver blå og sort, og den vil være hos de danske Yamaha-forhandlere fra oktober 2021. Vi gætter på en pris omkring 110-115.000 kr.

Lignende nyheder