2023-nyheder: Ducati Diavel får V4-motor

Ducati’s dynamiske muskelcruiser med det djævelske navn låner nu motoren fra Multistrada V4 og bliver samtidig 13 kg lettere. Både vægtbesparelsen (5 kg på motoren alene) og Granturismo-V4’erens 1158 kubik, 168 hk og 125 Nm (4,9 Nm mere end Multistrada V4) understreger, at der venter de nye Diavel V4-ejere en overraskende sportslig køreoplevelse.

Kræfterne fra den baglænsroterende V4-motor serveres via tre powermodes og fire riding modes (Sport, Touring, Urban og Wet), der på hver deres måde interagerer med elektronikkens hjælpesystemer (nedlægningsafhængig traction control, kurve-ABS og wheelie control) i forhold til køremåde og preferencer. Cruise control lægger til komforten, launch control giver lynhurtige starter fra grønt lys, og tovejs quickshift gavner komforten og køreoplevelsen, når der fyres til mellem svingene på de små veje

Elektronikken betjenes via de baggrundsbelyst kontakter på styret, og instrumenteringens 5” TFT-skærm har selvfølgelig mulighed for smartphone-opkobling. Den nye Diavel fører sig frem med et bredskuldret, muskuløst design med udstødningens fire åbninger som et naturligt element. Men der er også tilført en knivspids futurisme såsom blinklysene, som er integreret i styret, og matrix-baglygten – alt med LED-teknologi.

Ligesom Multistrada V4 kan Diavel V4 slå de bageste cylindre i tomgang, og når der køres med få omdrejninger og beskeden gasgivning. Men fyrer du til, kan de fire cylindre i V-form sende den nye Diavel fra 0 til 100 på mindre end 3 sekunder – takket være det fede 240/45-bagdæk og en dynamisk udlagt gearing.

300 mm-skiver og Stylema-calipere fra Brembo sørger for, at du kan komme ned i fart igen, mens en upside down-gaffel med 50 mm ben og en cantilever-bagdæmper (med 15 mm større vandring end den 2-cylindrede forgænger) sikrer effektiv kontakt med underlaget.

Diavel V4 kommer i sort og klassisk Ducati-rød. Priserne kender vi ikke endnu.

Annonce

Annonce

Screenshot