BMW gør R 1300-familien komplet. Nu kommer RT og RS

For få uger siden præsenterede BMW roadsteren R 1300 R som den tredje model med tyskernes nyeste og hidtil stærkeste boksermotor (145 hk og 149 Nm) efter R 1300 GS og R 1300 GS Adventure.

Nu udvides R 1300-programmet med rejse-toureren RT og sportstoureren RS. Den nye RT har store sko at fylde ud, selvom forgængeren, R 1250 RT, ikke er opdateret siden 2021. 2025-udgaven er med en fuldtanket vægt på 281 kg 2 kg tungere, selvom tanken er skrumpet fra 25 til 24 liter, og skønt 1300’erens nydesignede hjul er 1,4 kg lettere. Men listen over standardudstyr er også blevet længere – elektronisk styret affjedring (DCA, Dynamic Chassis Adaption) koster dog stadig ekstra. Den nye DCA, der sammen med Riding Modes Pro eller “automatgearet” Automated Shift Assistant, og Sports Brake er en del af Dynamic-pakken til 30.605 kr. (49.180 kr. med ASA), gør det også muligt at indstille stelgeometrien med fladere eller stejlere kronrørsvinkel. 

27-liters sidetasker er standard, men BMW’s mere rummelige Variokoffer, der kan udvides til 33 liter fås som ekstraudstyr, og bagagekapaciteten kan udvides yderligere med en topbox på enten 39 eller 54 liter. 

Som forgængeren kan den nye RT fås med BMW’s avancerede Riding Assistant med dynamisk cruise control, kollisions-alarm både for og bag samt vognbaneskift-alarm. Elektronikken styres fra en ekstrabred, infotung 10,25”-TFT-skærm. 

R 1300 RT-priserne begynder ved 324.600 kr.

Reise & Sport-varianten R 1300 RS, der fås fra 239.900 kr., har den støbte aluhjælperamme under sædet, der også ses på R 1300 GS og R, mens RT har en rørgitterkonstruktion – også i aluminium. RS kommer som standard med Dynamic-ESA-affjedring, motorbremsestyring, hill start, og Dynamic cruise control med bremsefunktion. Også her er vægten steget et par kg, selvom tanken rummer 1 liter mindre end før.

Annonce

Annonce