I går meddelte Yamaha, at Jorge Lorenzo forlader deres fabriksteam i MotoGP efter 2016-sæsonen, og samtidig bød Ducati spanieren velkommen i deres officielle team, hvor han skal køre Desmosedici-raceren i 2017 og 2018.
Men hvorfor forlader Lorenzo en producent, som har vundet fem af de seneste 10 VM’er til fordel for en, der ikke engang var været tæt på at erobre en VM-titel siden 2007? Måske er det pengene. For Ducati har uden tvivl overbudt Yamaha’s tilbud, som racing-boss Lin Jarvis få uger siden kaldte Lorenzos bedste nogensinde. Men det handler nok snarere om sportslige ambitioner. Ikke bare at vinde flere VM-titler, men at gøre det på forskellige mærker, hvilket er en større præstation.
Vinder Lorenzo et verdensmesterskab på Ducati, bliver han medlem af en eksklusiv klub. For kun fem kørere har siden GP-sportens start i 1949 vundet VM i topklassen på mere end et mærke: Geoff Duke (Norton og Gilera), Giacomo Agostini (MV Agusta og Yamaha), Eddie Lawson (Yamaha og Honda), Valentino Rossi (Honda og Yamaha) og Casey Stoner (Ducati og Honda). Desuden er den snart 29-årige Lorenzo ung nok til at kunne nå endnu et mærkeskifte, og en VM-titel på et tredje mærke ville give ham en særlig plads i motorsportshistorien.
Lorenzos beslutning om at skifte til Ducati er uden tvivl også motiveret af Desmosedici’ens forbedrede formkurve, efter at Gigi Dall’Igna er kommet til som chefudvikler. Spanieren skifter i modsætning til Rossi til det italienske mærke på det helt rigtige tidspunkt, for Ducati’en har aldrig været bedre. Og det er grotesk nok Rossis kritik af raceren i 2012 og 2013, der fik italienerne til at ændre konstruktionen radikalt og til at hente Dall’Igna fra Aprila.
Skiftet er også brænde på bålet i rivaliseringen mellem Lorenzo og Rossi, der blussede op i den dramatiske afslutning på 2015-sæsonen. Da Yamaha annoncerede 2017/2018-aftalen med Rossi, umiddelbart før 2016-sæsonen åbnede i Qatar, sagde Lorenzo spydigt, at “det var godt at se Rossi hos Yamaha i to sæsoner til, men at han nok heller ikke havde så mange andre muligheder”. Omvendt sagde Rossi til rygterne om Lorenzos skift til Ducati, at “sådan et skift kræver store nosser, så vi ser nok også Lorenzo på en Yamaha næste år”.
Lorenzo havde nosserne, nu må vi se hvordan han klarer de 15 resterende løb i Yamaha-teamet, efter at han har annonceret, at han næste år kører for ærkerivalen.