Harley-Davidson jagter BMW’s og KTM’s adventure-kunder – her kommer Pan America 1250

Harley-Davidson går hele nu vejen for at tilbyde et reelt alternativ til BMW GS, KTM Adventure og Ducati Multistrada V4. I går afslørede amerikanerne den produktionsklar udgave af Pan America, der blev vist som showcase på EICMA-udstillingen i november 2019, og der er ikke sparet på noget. 

Den nyudviklede Revolution Max V2-motor på 1250 kubik yder 150 hk og 127 Nm, og den snurrer op til 9500 o/m. Krumtappen har en 30-graders forsætning af sølerne, hvilken får motoren med 60 grader mellem cylindrene til at arbejde som en 90-graders V2’er.

Topstykkerne med to knastaksler og fire ventiler hver har trinløs variabel timing af både indsugnings- og udstødningsknast, hvilket giver motoren ekstra smidighed. Ventiltrykkerne er desuden hydrauliske, så der skal ikke checkes eller justeres ventilspillerum.  

Også elektronisk giver Harley-Davidson fuld gas med komplet IMU-styret traction control, motorbremsestyring og kurve-ABS – og formidling af V2’erens power via køreprogrammerne Road, Sport, Rain, Off-Road og Off-Road Plus. 

Motoren indgår som bærende element i stelkonstruktionen, som har sektioner i stålrør boltet på for og bag. Affjedringen er også klar til udfordringer on og offroad med en 47 mm upside down-gaffel og en piggyback-støddæmper på en svinggaffel i aluminium bag. Fuldt justerbare og med en vandring på 190 mm for og bag.  

Vælger du Special-udgaven af Pan America 1250, bliver affjedringen semiaktiv, og oveni de kendte funktioner med justering af dæmpningen efter belastning og kørselsforhold har systemet adaptiv ridehøjde – en finesse, vi ikke har set før. Hvis sædehøjden (848 mm i lav position og 874 mm i høj) er en udfordring, kan systemet (som også indstiller fjederforspændingen) sænke bagdæmperen 25 eller 50 mm, så det bliver lettere at svinge benet over det høje sæde. Når den er aktiveret, sker sænkningen umiddelbart før stop, og cyklen løftes igen straks efter start.

Alle elektronikkens funktioner styres på en 6,8” touchscreen med Bluetooth-connectivity. Den gemmer sig bag Pan America’s noget særegne kåbe med en Harley-typisk dobbelt forlygte, som også har kurvefunktion. Kåbeglasset kan højdejusteres i fire trin, og tanken i aluminium rummer 22 liter. 

Pan America 1250 kan fås fra 253.900 kr., og Pan America 1250 Special koster fra 298.900 kr. Vi glæder os til at se, hvordan de nye Harley’er klarer sig i en test side om side med konkurrenterne.