Mere fart i Ducati Panigale V4

Hurtigere omgangstider på racerbanen og samtidig større brugervenlighed på landevejen. Umiddelbart en umulig kombination, men ikke desto mindre er det, hvad Ducati lover på 2022-udgaven af Panigale V4, som er opdateret på alle områder: Motor, elektronik, stel/affjedring, ergonomi og aerodynamik.

Vingerne på kåbens sider er nu mere kompakte, men takket være deres dobbelte profil genererer de samme downforce som forgængerne (op til 37 kg ved 300 km/t). V4-motoren på 1103 kubik yder nu 215,6 hk i stedet for 214, og gearkassen har fået højere og mere racerbetonede udvekslinger i 1., 2. og 6. gear. Det tættere spring mellem 1. og 2. giver sammen med en nyafstemt quickshifter blødere skift ved kraftig acceleration. Topfarten øges med 5 km/t.

Ducati har også opgraderet elektronikken, der rummer de fire motorkonfigurationer Full, High, Medium og Low. I sidstnævnte er effekten begrænset til 150 hk, mens Full betyder fuld power i alle gear undtagen 1. Vi skal også lige nævne, at effekten kan øges til 228 hk, hvis du monterer Akrapovic’s racerudstødning i titanium, der samtidig skærer 5 kg af vægten.

Panigale V4 S har som før elektronisk styret Öhlins-affjedring, men nu med gastryk på forgaflen, der samtidig har fået 5 mm større vandring og blødere fjedre, så den både kan tilbyde komfort på landevejen og stabilitet ved sene indbremsninger på racerbanen. 

Og det virker tilsyneladende. Ved en test på Vallelunga-banen udenfor Rom gjorde Michele Pirro to testkørere selskab i en sammenligning mellem 2020- og 2022-modellen. Den ene tester var 0,9 sekund hurtigere på den nye Panigale V4, den anden 1,2 sekund kvikkere, mens Pirro kom 0,5 sekund hurtigere rundt på 2022-modellen.

Vi ville gerne have set Pirro i aktion på 2022-nyheden, men MotoGP-sølvvinder Pecco Bagnaia er bestemt en brugbar afløser.