Jorge Lorenzo startede 2016-sæsonen helt efter planen. Den regerende verdensmester kom perfekt af sted fra pole position og førte hele første omgang. Men Yamaha-køreren blev fulgt tæt af Andrea Iannone og Andrea Dovizioso, der grundet Ducati’ernes 10 km/t højere topfart var overlegne på Losail-banens mere end 1000 meter lange langside. Da begge kom forbi, valgte Lorenzo at forholde sig afventende på 3.-pladsen, mens Iannone og Dovizioso sloges om føringen. Den kamp sluttede, da Iannone på 6. omgang ramte den hvide linie i banens lynhurtige tredobbelte højrekurve.
På 9. omgang var Lorenzo tilbage i føring, og samtidig lagde Marc Marquez pres på Dovizioso fra 3.-pladsen. To omgange fra mål kom Honda’en forbi, men Dovizioso tog 2.-pladsen tilbage på sidste omgang, og trods et feberagtigt Marquez-angreb i sidste sving kunne italieneren passere målstregen som nummer to efter suverænt kørende Lorenzo.
Valentino Rossi fulgte den førende trio, men havde ikke overskud til overhalingsforsøg. Måske fordi han ligesom Marquez havde valgt et hårdere bagdæk end Lorenzo og Dovizioso. MotoGP-klassens nye Michelin-dæk og deres holdbarhed over en hel løbsdistance var en ubekendt faktor før sæsonåbningen i Doha, men det franske dækmærke kom virkelig flot fra start som ny eneleverandør.
Før starten i Qatar meddelte Valentino Rossi i øvrigt, at han har skrevet kontrakt med Yamaha for både 2017 og 2018. Og samtidig fortalte Bradley Smith, der siden 2013 har kørt en satellit-Yamaha i Tech3-teamet, at han bliver fabrikskører på KTM’s nye MotoGP-racer næste år.