Ny Monster med ventilfjedre

De fleste potentielle Monster-kunder er nok bedøvende ligeglade. Men sande Ducati-disciple – ducatisti – græder nok snot lige nu over, at endnu en Bologna-model siger farvel til kæphesten over dem alle hos den italienske producent: Fabio Taglionis desmodromisk styrede ventiler. 

Mere rationelt tænkende vil dog glæde sig over de mange fordele, der følger med, fordi femte generation af den sportslige naked bike fra fabrikken i Borgo Panigale drives af Ducati’s “nye” V2-motor med ventilfjedre, som sidste år blev introduceret i modellerne Streetfighter, Panigale og Multistrada. Blandt gevinsterne er de reducerede serviceomkostninger. V2’eren på 890 kubik har knastkæder i stedet for tandremme, og intervallet for ventilcheck er øget fra 30.000 til 45.000 km.

I søstermodellerne leverer den nye motor fra 116 til 120 hk. I Monster-udgaven er ydelsen er de samme 111 hk, som i forgængerens 937-kubikker, mens drejningsmomentet er reduceret en smule fra 93 til 91,1 Nm ved 7250 o/m (750 o/m mere end før). I praksis vil den nye Monster dog formentlig føles mere momentstærk takket være indsugningsknastens variable timing. Ducati fortæller, at 80 procent af det maksimale moment er til rådighed fra 4000 til 10.000 o/m. God råstyrke og et virkelig bredt arbejdsområde kendetegner netop de andre opdaterede V2-modeller, så det skal nok passe. Men vi ved selvfølgelig mere, når vi har prøvekørt nyheden.

Endnu et plus ved den nye motor er dens lavere vægt, hvilket er med til at gøre 2026-Monster 4 kg lettere end forgængeren, som var hele 18 kg lettere end sin forgænger. Til den lave vægt bidrager monocoque’en i aluminium, der også fungerer som airbox, samt hjælperammen bag, der kombinerer den Ducati-traditionelle rørgitterkonstruktion med kunststof.

Mere brugervenlighed er der også i den lavere sædehøjde på 815 mm (kan reduceres til 775 mm med lavere sæde og sænkningssæt) og det lidt højere styr. Det samme gælder de opdaterede styrkontakter med joystick-funktion, som styrer den IMU-styrede elektronikpakke. Her er alle de funktioner, man kan drømme om (se mere herunder).

Den nye Monster ventes at lande hos Ducati-forhandlerne i februar 2026. Vi kender endnu ikke prisen.    

Standardudstyr 

V2-motor, 890 kubik 

Effekt: 111 hk ved 9000 o/m 

Maks. moment 91,1 Nm ved 7250 o/m 

Vægt uden brændstof: 175 kg (-4 sammenlignet med den tidligere Monster) 

Monocoque-stel i aluminium 

Showa USD-gaffel med 43 mm-ben 

Showa støddæmper, justerbar fjederforspænding 

320 mm skiver med Brembo M4.32-calipere 

og radial PR18/21-hovedcylinder 

Pirelli Diablo Rosso IV 120/70- og 180/55-dæk 

Seneste generation af Ducati’s elektronik-pakke med 6-akset IMU): Kurve-ABS, Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Quick Shift (DQS) 2.0, Motorbremsekontrol (EBC) 

Nye styrkontakter med joystickfunktion

Nyt 5” TFT-instrument med 16:9-format

4 køreprogrammer (Sport, Road, Urban, Rain) 

LED-forlygter med kørelys og dynamiske blinklys

Ducati Multimedia System (DMS), pile-navigation, forberedt til fartpilot

Annonce

Annonce