Politiet vælger Ducati som ny patruljemotorcykel

Rigspolitiet har netop afsluttet udbudsforretningen på motorcykler til patruljekørsel, og valget er faldet på Ducati Multistrada V4 S. Der er derfor indgået en rammeaftale med Ducati Danmark om levering og servicering af patruljemotorcykler i de næste syv år.

Der er nærmest tale om et paradigmeskift både hos politiet og hos Ducati. Det italienske mærke har aldrig før været valgt som politimotorcykel i Danmark, fordi Ducati’erne ikke tidligere var forenelige med politiets brug og krav. Politiet har i det ny udbud valgt at revidere deres kriterier og er f.eks. gået væk fra traditionelt at stille krav om kardantræk, hvilket giver nye muligheder i forhold til valg af motorcykel.

Ducati har på sin side optimeret bl.a. stellet og motoren på Multistrada V4 S, hvilket nu gør cyklen helt optimal i forhold til de brugsbetingelser, som politiet har. Politiets patruljemotorcykler bliver brugt til operationelle opgaver. Det betyder i korte træk, at motorcyklen bliver brugt som et værktøj, der skal virke hver gang og hele tiden. Bl.a. indebærer det mange kraftige accelerationer og hårde opbremsninger med korte intervaller, og det kræver ydermere, at motorcyklen opfører sig stabilt ved hurtige gearskift, kontrastyring, bremse/undvige-manøvrer, vognbaneskift og lignende ved væsentligt højere hastigheder end normal kørsel. Dette skal motorcyklen kunne tåle hver dag, året rundt, i hele sin levetid. Aftalen indeholder både levering, opbygning og vedligehold af forventeligt 25‐40 motorcykler om året.

Ducati Multistrada V4 er fjerde generation af Multistrada-modellen, som siden lanceringen i 2003 er rullet ud fra fabrikken i Borgo Panigale i mere end 110.000 eksemplarer.

Multistrada V4 S er let og kompakt og samtidig ergonomisk komfortabel med mange muligheder for indstilling bl.a. af sædehøjde og kåbeglas. Med sine 170 hk til en tørvægt på blot 215 kg er den både hurtig og nem at manøvrere. Samtidig S-modellen ekstra fornemt udstyret med den nyeste teknologi. Som den første motorcykel nogensinde har den radarsystem både for og bag, som giver mulighed for Adaptiv Cruise Control og Blind Spot Detection.

Derudover har den nye politimotorcykel bl.a. kurve-ABS, wheelie control, traction control, kurvelys, hill start control, semiaktiv Skyhook-affjedring, tovejs quickshift og 330 mm bremseskiver med Brembo Stylema-calipere på forhjulet.

Annonce

Annonce