Superbike-VM: Drama på Magny-Cours

Efter fem ugers sommerpause gjorde Superbike-VM i weekenden comeback med et brag. Årets 7. VM-afdeling af 12 blev kørt på Magny-Cours – selvfølgelig med særlig fokus på de tre VM-kombattanter, Bautista, Rea og Razgatlioglu – og allerede i tidtagningen var der drama.

Kawasaki’s 6-dobbelte verdensmester Jonathan Rea og Yamaha’s regerende verdensmester satte identiske tider – hvilket ikke er sket før i Superbike-VM’s næsten 25-årige historie, og derfor måtte man kigge på deres næsthurtigste tid, hvor Rea havde den hurtigste. 

Scott Redding, som havde sat sin BMW’en på tredjebedste tid, førte den første halvanden omgang af lørdagens løb 1, indtil både Razgatlioglu og Rea kom forbi. Men Kawasaki-køreren var for ivrig med gassen henover curben på chikanen før start og mål og styrtede på vej ud på tredje omgang.

Razgatlioglu havde problemer med ustabilt feedback fra Yamaha’ens forbremse, og en halv omgang efter Reas exit reddede han akkurat en vild udskridning, men endte med at styrte ude i gruset. Alvaro Bautista, der før løbets start havde 31 point forspring til Rea og 38 point til Razgatlioglu, kunne derefter køre sejren hjem foran Redding og Axel Bassani på Motocorsa-teamets Ducati.

Mens Rea måtte udgå, kom Razgatlioglu på hjulene igen, og med fænomenal opkørsel kom han i mål som nummer 11, hvilket indbragte 5 point. Op til søndagens Superpole race var Bautistas forspring til Rea dermed vokset til 56 point, mens Razgatlioglu kun var 5 point efter Kawa-køreren. 

I sprintracet over 10 omgange var der ingen problemer med forbremsen på Yamaha’en med startnummer 1, og Toprak begik heller ingen fejl. Det gjorde til gengæld forfølgeren Alvaro Bautista, der i den skarpe Adelaide-hårnål efter langsiden ramte Yamaha’ens bagdæk i forsøget på at bevare momentum gennem apex, og kontakten med gummiet rev højre winglet og en del af kåben af Ducati’en. Uheldigvis satte kåbestumpen sig i klemme mellem clip on’en og resten af kåben, så Bautista måtte slippe gassen og slå delene væk, hvilket gav Rea mulighed for at overhale. Bautista var dog både snu og hurtig i banens sidste del og kunne køre over målstregen som nummer 2, foran Rea.

Med sejren i sprintracet kunne Razgatlioglu starte søndagens løb 2 i pole position foran Alvaro Bautista og Jonathan Rea. Og det gjorde den tyrkiske Yamaha-kører perfekt. Mere stress var der hos Rea, der allerede på anden omgang forsøgte sig med en febrilsk overhaling af Bautista på vej ind i det næsten 180 grader skarpe sving 13. Der var ikke plads til dem begge på linien, og Bautista styrtede. Rea blev idømt en long lap-straf for episoden (som kan ses på videoklippet herunder), men han formåede alligevel at komme i mål på en 5.-plads og score 11 point. 

Om den straf er retfærdig, kan diskuteres. Under alle omstændigheder rejste Bautista fra Magny-Cours med stort set uændret forspring (30 point) til nærmeste konkurrent, som dog nu hedder Razgatlioglu, mens Rea efter løbene i Frankring ligger på en 3.-plads 17 point efter.

Kørte Rea Bautista af med vilje? Se klippet herunder og døm selv: https://www.worldsbk.com/en/videos/2022/2002%20WorldSBK%20Magny%20Cours%20Race%202%20Bautista%20Crash?utm_source=newsletter&utm_medium=Email&utm_content=Sep11_CrashLink&utm_campaign=Traffic

Annonce

Annonce

Screenshot