Rygterne har svirret længe, men nu er det officielt: Efter ni år i Kawasaki’s officielle team i Superbike-VM har Tom Sykes og KRT valgt at afslutte samarbejdet med udgangen af 2018.
Sykes fortjener anerkendelse for ZX-10R’ens succes i racing, for det er i høj grad hans fortjenelse, at Kawa’en trin for trin udviklede sig til en vindermaskine. Han tog som den eneste topkører chancen og skrev kontrakt med de grønne i 2010, og i 2013 vandt han Kawasaki’s første VM-titel siden Scott Russells triumf i 1993. På ZX-10R’en sikrede Sykes sig desuden den samlede 2.-plads i 2016, i 2014 og i 2012 – i sidstnævnte blot et halvt point fra vinderen.
Siden Jonathan Reas ankomst i Kawa-teamet i 2015 har “Smiling Tom” dog mistet en del af det gode gamle grin. Han er med 46 super poles (fire i år) stadig SBK-historiens ubetingede mester i denne disciplin, men sejrene er blevet sjældne, og nu er det tid til forandring.
– Jeg føler, at tiden er kommet til at ændre min karriere og søge nye udfordringer. Det er vigtigt at være motiveret, når du weekend efter weekend forsøger at skubbe dine og racerens grænser i jagten på en sejr. Jeg føler, at jeg har givet alt, hvad jeg kan inden for KRT. Jeg har aldrig været en bedre kører end nu, og jeg kan stadig vinde løb. Jeg har besluttet af forlade KRT og kigge efter nye mål. Og nu hvor denne besked er ude, vil jeg nu koncentrere mig om at slutte på podiet for de sidste fire afdelinger i 2018, siger Tom Sykes.
Tom Sykes’ efterfølger i Kawasaki Racing Team bliver Leon Haslam, der i øjeblikket fører i British Superbike, hvor han også kører på en Kawasaki. Ved 8-timers løbet på Suzuki, der kører i slutningen af juli, danner Haslam i øvrigt par med sin kommende teamkollega
Det vides ikke i skrivende stund, hvor Sykes kører i 2019.