Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
Det tyrkiske Superbike-talent med det mundrette navn, Toprak Razgatlioglu, sikrede sig med en 2.-plads endnu en VM-titel i WSBK, da årets finaleafdeling blev kørt på Jerez i Spanien. Med Topraks anden VM-triumf efter titlen med Yamaha i 2021 kan BMW til gengæld for første gang kalde sig verdensmester i Superbike-klassen.
Der blev rystet på hovedet, da Razgatlioglu i foråret 2023 meddelte, at han ville forlade Yamaha til fordel for en kontrakt med BMW. For selvom S 1000 RR siden lanceringen i 2009 ikke bare har været den mest solgte superbike på gaden, men rent faktisk har domineret nationale mesterskaber, IDM i Tyskland og FIM Superstock 1000 Cup’en, har der været langt mellem sejrene i Superbike-VM.
Chaufførerne har ellers været prominente nok. Ruben Xaus (VM-2’er med Ducati i 2003), Troy Corser (verdensmester med Ducati i 1996 og med Suzuki i 2005) var fabriksteamets kørere i 2009 og 2010. Leon Haslam (VM-2’er med Suzuki i 2010) gjorde Corser selskab i 2011, men først da Marco Melandri afløste Troy Corser i 2012 kom den første sejr, og italieneren sluttede sæsonen på en samlet 3.-plads.
Chaz Davies blev Melandris nye teamkammerat i 2013, og begge vandt tre løb det år. IDM-mester Marcus Reiterberger, MotoGP-køreren Karel Abraham og den dengang nybagte BSB-vinder Josh Brookes kørte i fabriksteamet i 2016 uden at triumfere.
I 2019 kom Tom Sykes (verdensmester med Kawasaki i 2013) til, men mere end et par 2.-pladser blev det ikke til. Til 2021-sæsonen opgraderede BMW til den finere M 1000 RR, og Michael van der Mark blev teamkollega til Sykes, som dog blev afløst af Scott Redding i 2022. Heller ikke Redding, der året inden blev samlet nummer 3 med Ducati, kunne for alvor begå sig på BMW’en. Hverken i 2022 eller året efter lykkedes det duoen van der Mark og Redding at vinde et løb på den fine M 1000 RR.
Men så ankom Toprak. Han leverede 18 sejre af 36 mulige og pulveriserede ganske enkelt konkurrenterne gennem 2024. Med 13 sejre i træk slog han Reas og Bautistas rekord, og flere sejre kunne være føjet til, da han styrtede voldsomt under træningen på Magny-Cours og måtte restituere over to afdelinger (6 løb). Rivalen Nicolò Bulega nåede at hente 79 point i Topraks fravær, men selvom Ducati-køreren vandt de to første af finale-weekendens tre løb, erobrede Razgatlioglu VM-titlen med et forspring på 43 point.
Toprak Razgatlioglu gjorde, hvad ingen af Superbike-stjernerne før ham havde formået. Mon ikke BMW regner med ham som kører, når tyskerne ventes at entrere MotoGP, når de nye regler træder i kraft i 2026?