Farvel til desmo og tandremstræk: Her er Ducati’s letteste V2’er nogensinde
I denne uge har der været verdenspremiere på Triumph Tiger Sport 660. En sportstourer baseret på briternes populære roadster, Trident 660, der kom på markedet i år.
Tiger Sport 660 deler motor og stel med Trident, men har fået en længere svinggaffel og en forstærket hjælperamme under sædet, der passer til modellens mere touringbetonede brug. 17”-hjulene for og bag understreger, at dette er en model, der bør blive på asfalten.
Triumph lover, at Tiger Sport 660 bliver lige så let at håndtere som Trident. Udviklerne har arbejdet hårdt for at holde sædehøjden nede på 835 mm, så den lille Tiger passer til fleste mulige kørere. Modellens fuldtankede vægt på blot 206 kg er også et plus her.
Den 3-cylindrede 660-kubikker yder 81 hk ved 10.250 o/m og leverer et maksimalt drejningsmoment på 64 Nm ved 6250 o/m. Der kommer naturligvis også en A2-version med 48 hk og 59 Nm, som nemt kan ændres til fuld effekt, når kørekortet uden effektbegrænsning er i hus.
Standardudstyret er fornemt med TFT-display i farver og mulighed for opkobling til smartphone, ride by wire-styret indsprøjtning med to køreprogrammer og traction control (som kan frakobles), LED-lys hele vejen rundt, selvslukkende blinklys, assist/slipperkobling og kompetente Michelin Road 5-dæk på de 5-egede alufælge.
Tiger Sport 660 fås i de tre farver grå, rød og blå. Som sædvanlig tilbyder Triumph et massivt udvalg af tilbehør til nyheden. Særlig interessant er et komplet taskesæt med integrerede sidetasker og en topboks, der rummer to styrthjelme. Styrvarme og tovejs quickshift fås også.
Triumph Tiger Sport 660 koster 114.999 kr., og de første eksemplarer ventes at være i butikkerne til januar.